Prezident vracia zákony, lebo je za reformy a nie, že nie. Vracia, lebo on jediný myslí na slabých, o ktorých sa nemá kto postarať. Jedným zo zmyslov reforiem je aj to, aby sa ľudia starali o seba najmä sami a nemuseli sa spoliehať na sociálne cítiaceho, osvieteného záchrancu, nech by to bol aj prezident.
Prezident niektoré zákony vracia a niektoré nepodpisuje s takým nasadením až sa mu to pletie. Na otázku televízie TA3 o počte vrátených zákonov, rozhovorila sa hlava štátu o inom čísle. Možno iba tréma spôsobila omyl, keď o namiesto 98 vrátených zákonoch, hovoril prezident o siedmich nepodpísaných. Alebo si iba nezapamätal otázku. Alebo zabudol kedy podpisoval, kedy vracal a kedy nepodpisoval.
„Nepodpis“ zákona je nástrojom prejav na prezidentskej principiálnosti. Zákon môže nepodpísať potom, keď parlament neakceptuje pripomienky, s ktorými ho prezident vrátil na opätovné prerokovanie. Zákon potom platí aj bez prezidentovho podpisu, čo v niektorých spoluobčanoch vzbudzuje pocit a nádej, že by rovnako mohli platiť všetky zákony.
Na internetovej stránke prezident.sk je zoznam 565 podpísaných a 98 vrátených zákonov. Keďže Ústava SR dáva prezidentovi možnosť vrátiť zákon a nešpecifikuje podmienky, prezident vráti zákon kedy chce. Sloboda je úžasná vec.
Aj občan je slobodný, môže si o prezidentských manieroch a rečiach myslieť čo chce. Môže napríklad neveriť prezidentovi, keď tvrdí, že nebude robiť žiadnu kampaň na znovuzvolenie, iba bude pokračovať vo výkone ústavných právomocí. Výjazdy do krajiny sú v jeho prípade výkonom. Vlani ich za dvanásť mesiacov stihol 24. Teraz za necelé tri mesiace 21. Načo míňať peniaze, keď stačí byť pracovitý. Bilboardy zvyčajne zaplatia „sponzori“, cestovanie prezidenta občania. No, a keď už platia, mali by aj zvoliť, aby peniaze nevyšli nazmar. Ibaže by občan uveril tvrdeniu prezidenta, že výjazdy nesúvisia s voľbami a prípadne ho nevolil.
Po ľúbej slovenskej krajine cestuje prezident bezpečnou nemeckou limuzínou. Podchvíľou sa stane, že niekto v kolóne havaruje. Prezidentovi ku cti slúži skutočnosť, že sám nešoféruje i to, že oprava auta stojí vždy menej ako oprava súpravy Intercity.
(Písané pre Domino Forum)