Investičná zmluva medzi KIA Motors na jednej strane a Slovenskou republikou a mestom Žilina na strane druhej, ako aj zmluva medzi Hyundai Mobies a SR a Žilinou budú predmetom mimoriadneho štvrtkového rokovania vlády SR.
Do tohto času musia byť dokumenty spracované, vysvetlené, posúdené a pripravené tak, aby ich bola vláda schopná odsúhlasiť. Informoval dnes minister hospodárstva Pavol Rusko po tom, čo vláda prerušila rokovanie o týchto zmluvách, aj keď ich najprv dodatočne zaradila do programu schôdze.
Dodal, že je potrebné, aby sa so zmluvami zoznámili ostatné rezorty, Protimonopolný úrad, Úrad pre štátnu pomoc úrad pre verejné obstarávanie a ešte dnes bude zasadať medzirezortná komisia. Skôr to nebolo možné urobiť, nakoľko rokovania o investícii sa uzavreli koncom minulého týždňa. Rusko priznal, že investícia je spojená s tvrdými podmienkami i určitými rizikami. Dodal, že s premiérom a ministrom financií sa dohodli na tom, že vláda sa nemôže zaviazať k veciam, ktoré nedokáže ovplyvniť.
Upozornil, že SR podľa neho nebola schopná dať rádovo lepšie podmienky ako Poľsko, napríklad čo sa týka infraštruktúry, keďže ani lokalita pri Žilne podobne ako poľská, nie je napojená na diaľnicu. Rozdiel je v tom, že SR presvedčila investora, že do septembra 2006 bude diaľničné napojenie na Žilinu existovať.
Na adresu vyjadrenia ministra dopravy Pavla Prokopoviča, že tento diaľničný úsek Ladce – Žilina nemožno vybudovať skôr ako do konca roku 2006 Rusko uviedol, že musí existovať alternatíva, aby sa práce stihli o tri mesiace skôr.
Štátna pomoc v prípade KIA Motors kopíruje Európskou úniou povolených 15 % z objemu investície. Pri príprave projektu sa podľa Ruska vo veľkej miere vychádzalo zo skúseností nadobudnutých pri uzatváraní zmluvy s PSA. Už tento rok by sa malo na projekt vyčleniť približne 1,5 až 1,6 miliardy Sk. Potrebná čiastka sa má získať plošným a selektívnym viazaním výdavkov v rozpočtových kapitolách jednotlivých rezortov. Použiť sa majú na vykupovanie pozemkov, budovanie inžinierskych sieti či obstarávanie investičného majetku. S poskytnutím daňových prázdnin však kabinet nepočíta.
Mesto Žilina ponúka automobilke úľavy na dane z nehnuteľností, úľavu na dane z pozemkov a aj 1 000 až 1 200 postavených bytov počas najbližších dvoch rokov. K novému závodu juhokórejskej automobilky, ktorá patrí pod koncern Hyundai, je Žilina pripravená rozšíriť aj mestskú hromadnú dopravu. Ponúknuté sú aj materské, základné a stredné školy s vyučovacím jazykom anglickým či vlastné zdravotnícke zariadenie.
Juhokórejská automobilka Kia Motors svoj prvý európsky závod vybuduje pri Žiline s celkovými investičnými nákladmi vo výške 700 miliónov EUR. Priamo vo svojej fabrike zamestná 2 400 ľudí a produkovať tam bude 200 000 osobných áut ročne. Celý projekt Kia Motors rozbehne s ďalšou dcérskou spoločnosťou koncernu Hyundai, firmou Hyundai Mobis, v septembri tohto roku. Prvá Kia má výrobné haly opustiť koncom roku 2006.
Okrem 28-miliardovej investície spoločností Kia Motors a Hyundai Mobis potečú na Slovensko ďalšie miliardy prostredníctvom 7 až 10 priamych subdodávateľov, ktorí budú umiestnení v subdodávateľskom parku 60 až 100 kilometrov od Žiliny. Objem ich investície sa odhaduje medzi 2 až 3 miliardami Sk. Subdodávatelia okrem toho prinesú prácu pre ďalších niekoľko tisíc ľudí.