Slovensko je jadrom regiónu, ktorý sa rýchlo stáva srdcom európskeho automobilového priemyslu. Atraktívna kombinácia lacnej a vzdelanej pracovnej sily, geografická blízkosť k západným trhom a blížiace sa členstvo v Európskej únii (EÚ) už prilákala západné automobilky, ktoré sa rozhodli presunúť produkciu do stredoeurópskych krajín bývalého východného bloku. Druhú vlnu investorov poskytujúcich slovenskej ekonomike ďalší impulz tvoria dodávatelia pneumatík, okien pre autá, prístrojových dosiek a iných komponentov pre automobily
„Dôvodom pre príchod zahraničných investorov je logistika, resp. možnosť dostať sa bližšie k potenciálnym zákazníkom. O nákladoch musíte premýšľať z dlhodobejšej perspektívy,“ povedal Peter Oslanec, ktorý pracuje ako manažér pre nemeckého výrobcu hliníkových odliatkov Rautenbach a dodal, že stredná Európa sa podľa očakávaní stane novým trhom, zaznamenávajúcim rozmach.
Spoločnosť Rautenbach vybudovala svoju novú zlievareň pred tromi rokmi v priestoroch ponurej hlinikárne ZSNP z čas komunizmu v meste Žiar nad Hronom. V minulom roku vyrobila približne 350 tis. odliatkov, predovšetkým pre automobilku Porsche a juhokórejského výrobcu áut Ssangyong. Firma plánuje zvýšiť produkciu v roku 2004 na 550 tis. odliatkov prostredníctvom kontraktov s výrobcami áut Audi a Mercedes. Takéto kontrakty by boli pred niekoľkými rokmi šokom, kedy ZSNP a mnohé iné veľké slovenské priemyselné podniky mali problémy s prilákaním zákazníkov od finančne a technologicky vyspelejších konkurentov v západnej Európe. Vďaka skutočnosti, že mzdy predstavujú šestinu priemeru EÚ, a tiež vďaka úspešnosti ekonomických reforiem, vrátane nízkej 19-percentnej daňovej sadzbe, zameranej na zlepšenie podnikateľskej klímy, patrí problém nízkej konkurencieschopnosti do minulosti. ZSNP a iné slovenské podniky sa začínajú zbavovať nánosov ekonomického poklesu z 90. rokov a pripravujú sa na potenciálne obdobie úspechu.
Ďalšia hlinikárenská spoločnosť Alcupro plánuje strojnásobiť produkciu s cieľom prispôsobiť sa prílevu objednávok od automobiliek. V plnej aktivite sa nachádzajú aj prevádzky americkej firmy Johnson Controls, ktorá vyrába komponenty pre interiéry, ako aj najväčší výrobca automobilových súčiastok Delphi Automotive Systems. Medzi ďalších, ktorí prichádzajú, patrí nemecký výrobca automobilových svetiel Hella, ako aj Euroglass, konzorciom firiem, plánujúcich vyrábať čelné skla pre autá. Táto firma, ako aj ďalších šesť spoločností, rokujú o investovaní stoviek miliónov eur do prevádzok okolo Bratislavy. Peter Ondro, obchodný riaditeľ spoločnosti ZSNP, povedal, že sa plánujú ďalšie rokovania: „Už sa začali s firmou Peugeot. Mali sme aj prvé návštevy od francúzskych dodávateľov automobilových súčiastok,“ dodal.
Závod nemeckej automobilky Volkswagen v SR vyrába 235 tis. áut ročne a podieľa sa viac ako 15 percentami na slovenskom exporte. Už dlhý čas tento závod podporuje slovenskú ekonomiku, avšak v súčasnosti do regiónu smerujú ďalšie automobilky. Francúzska automobilka PSA Peugeot Citroen plánuje dokončiť svoj závod na západe Slovenska s kapacitou 300 tis. áut ročne do roku 2006. Začala spolupracovať s automobilkou Toyota v Českej republike s cieľom vybudovať závod podobnej veľkosti. O región sa zaujímajú aj britská spoločnosť MG Rover a japonská automobilka Honda. Podľa predbežných informácií juhokórejská automobilka Hyundai Motor pravdepodobne uprednostňuje Slovensko pred Poľskom pre výstavbu závodu v hodnote 1,1 mld. eur. Ak sa vo februári rozhodne v prospech SR, do konca tohto desaťročia bude Slovensko podľa analytikov na prvom mieste svetového rebríčka podľa počtu vyrobených áut na obyvateľa.
Veľké investície prispievajú taktiež k oživeniu iných úrovní slovenskej ekonomiky, ktoré utrpeli pod vplyvom nesprávnych rozhodnutí skorumpovaných a xenofóbnych vlád po páde železnej opony. „Investície poskytujú obrovskú podporu dodávateľskému sektoru. Dodávatelia budú tak môcť podporiť sektor služieb, zamestnanosť vzrastie, čo bude predstavovať obrovský stimul pre celú ekonomiku,“ povedal analytik spoločnosti ING Ján Tóth. Investície pomôžu výraznému zlepšeniu situácie v rámci obchodnej bilancie, čo prispeje k posilneniu slovenskej koruny, zvýši sa kúpna sila všetkých Slovákov, pričom úrovne príjmov sa budú rýchlejšie približovať k úrovniam v západnej Európe.