Európska komisia (EK) bude akceptovať nadprodukciu ocele na Slovensku pre tento rok, ak sa slovenská vláda so spoločnosťou U.S. Steel Košice (USSK) dohodne na znížení výhod, ktoré firme priznala. Dohodli sa na tom v piatok v Bruseli komisár pre rozširovanie Günter Verheugen a vicepremiér Pál Csáky. Ako agentúru SITA informoval hovorca podpredsedu vlády Martin Urmanič, podľa Verheugena chce Brusel tento problém so Slovenskom vyriešiť konsenzom, nie súdnou cestou. „U.S. Steel je náchylný takéto riešenie prijať, pred cestou do Bruselu sme s jeho zástupcami o tom rokovali,“ povedal Urmanič.
Nadprodukciu ocele nám EK vytkla v monitorovacej správe začiatkom mesiaca. SR v rokovaniach s Európskou úniou (EÚ) súhlasilo s obmedzením rastu výroby na tri percentá nad úroveň roku 2001, kedy oceliarne vyprodukovali 4,05 mil. ton surovej ocele. V minulom roku zvýšili produkciu o osem percent na 4,392 mil. ton, tento rok by to mohlo byť až päť miliónov ton. USSK bol tiež najväčším príjemcom štátnej pomoci. Vlani jeho daňové úľavy predstavovali 2,088 mld. Sk.
Csáky v Bruseli rokoval o ďalších nedostatkoch, ktoré EK kritizovala v poslednom hodnotení Slovenska pred vstupom do EÚ. Podľa vicepremiéra do 1. mája 2004 už nebude existovať žiadna „červená oblasť“, v ktorej by hrozilo, že EÚ voči Slovensku zavedie ochranné opatrenia. Na budúci týždeň v stredu predloží Csáky na vláde harmonogram na odstránenie výčitiek komisie, medzi ktoré patrí okrem nadprodukcie ocele aj chýbajúca platobná agentúra, databáza zvierat a pozemkov a dodržiavanie hygienických noriem EÚ v potravinárstve.
S Verheugenom diskutoval Csáky aj o budovaní infraštruktúry, európskej cestnej, železničnej a vodnej siete. Komisia tento týždeň schválila projekty, ktoré chce podporovať, pričom tri sa týkajú Slovenska. Verheugen zdôraznil, že pre Brusel sú prioritou železnice, aj preto by najviac eur mohlo ísť na železničné spojenie Katovice-Žilina-Nové Mesto nad Váhom. Slovensko sa však o účasti na tomto projekte musí ešte dohodnúť s poľskou stranou, podľa Urmaniča totiž v materiáli, ktorý šiel do Bruselu, bol len podpis slovenského premiéra a chýbal poľský. EK by ďalej mala prispieť na prepojenie Viedne s Bratislavou po Dunaji v rámci koridoru Rýn-Mohan-Dunaj. Ďalší projekt spojí obe mestá železnicou ako súčasť trasy Paríž-Bratislava.