ČLÁNOK




Pracovná sila je hlavnou výhodou SR v súťaži o závod Hyundai
11. novembra 2003

Hlavnou konkurenčnou výhodou Slovenska v súťaži medzi Maďarskom, Poľskom, ČR a SR o umiestnenie nového výrobného závodu korporácie Hyundai KIA je aktuálna cena vysoko kvalifikovanej a v súčasnosti nezamestnanej pracovnej sily. V okolí Žiliny je podľa generálneho riaditeľa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) Jána Bajánka veľa bývalých zamestnancov strojárskych podnikov vyrábajúcich vojenskú techniku. Napríklad v porovnaní s ČR je výhodou aj reálny rozdiel v mzdách tejto pracovnej sily, ktorý podľa Bajánka ani po vstupe do Európskej únie (EÚ) tak skoro nedobehneme.

Ako ďalej informoval na tlačovej besede Bajánek, ďalšími výhodami sú geografická poloha Slovenska a Žiliny vzhľadom na západoeurópske trhy. V otázke infraštruktúry sa ráta s dokončením diaľničného úseku do Žiliny smerom od Považskej Bystrice v roku 2006. Železničná sieť je v tomto regióne podľa generálneho riaditeľa SARIO na dostatočnej úrovni. „Žilina je známym európskym železničným uzlom,“ uviedol Bajánek.

Predstavitelia koncernu Hyundai KIA sa podrobne zaujímali o všetky aspekty výhodnosti možnej investície práve na Slovensku, s dôrazom na súbor aplikovateľných investičných stimulov vlády. Ako uviedol minister hospodárstva Pavol Rusko, ponúkame investičné stimuly na štandardnej úrovni legislatívy Európskej únie. „Časť stimulov ponúka samospráva a ďalšiu štát, je to však skladačka, ktorá je veľmi príťažlivá,“ skonštatoval Rusko.

Delegácia vlády SR vedená generálnym riaditeľom SARIO odovzdala 7. novembra oficiálnu ponuku predstaviteľom juhokórejskej automobilky. Štruktúra ponuky obsahuje všetky parametre, ktoré sa týkajú profilu Slovenska. Užší výber dvoch kandidátskych krajín na výstavbu závodu bude podľa Ruska známy po 20. novembri.

Finančný objem investícií spojených s výstavbou nového závodu je viac ako 1,5 mld. USD. Investícia Hyundaiu však nezahŕňa iba výstavbu závodu, ale aj rozvoj všetkých nadväzujúcich odvetví. Výstavba závodu má zabezpečiť silnejúcu pozíciu automobilky na európskych trhoch. Hyundai v prvom polroku v Európe medziročne zvýšil predaj o 34,5 %. Definitívne rozhodnutie o umiestnení závodu sa očakáva na začiatku roku 2004. Výstavba závodu podľa automobilky potrvá dva roky, po dokončení dosiahne kapacitu výroby 300 tis. vozidiel ročne, pričom by mal vytvoriť približne 7 000 pracovných miest.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

10. 1. 2025

USD 1,030 0,000
CZK 25,090 0,026
GBP 0,837 0,001
HUF 413,680 0,300
CAD 1,485 0,001

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS