Makroekonomický vývoj v Slovenskej republike sa výrazne zlepšil, hoci určité problémy sú naďalej výrazné. Pokrok SR v rámci reforiem, vrátane verejných financií, sa značne zrýchlil. Ako sa ďalej uvádza v hodnotiacej správe o Slovensku od Európskej komisie (EK), SR rozhodla o viacerých opatreniach, pričom niektoré už vstúpili do praxe. .
V oblastiach, pri ktorých EK odporúčala v minuloročnej správe zlepšenie, Slovensko zaznamenalo určitý pokrok, avšak ostáva splniť ešte viacero úloh. Vláda SR postupne zvrátila expanzívny prístup v rámci fiškálnej politiky. Reštriktívna fiškálna politika podporuje pokles vysokého deficitu na bežnom účte. Príprava dodatočných reforiem verejných výdavkov, ktoré sú potrebné na podporu fiškálnej konsolidácie, nadobudla veľmi silnú dynamiku.
Podľa správy EK však väčšina nutných oparení stále potrebuje ďalšiu špecifikáciu, určenie primeranej postupnosti a nakoniec implementáciu. Slovenská vláda rozhodnejšie postupovala pri riešení hlboko zakoreneného problému štrukturálnej nezamestnanosti. Pokrok sa dosiahol aj v rámci dozoru nad finančným sektorom, avšak je nutné naďalej brániť expandujúci finančný sektor pred rizikami nestability. Slovensko zaviedlo ďalšie normy na zlepšenie právneho rámca pre trhovú ekonomiku. Posilňuje sa aj ich efektívna implementácia, avšak v tejto oblasti je naďalej nutné výrazné úsilie.
EK vo svojej správe rozdelila jednotlivé oblasti, ktoré musia kandidátske krajiny riešiť s cieľom splniť požiadavky Európskej únie (EÚ), do troch kategórií. V prvej kategórii sú oblasti, pri ktorých dosiahla kandidátska krajina požadovaný pokrok a pripravenosť, resp. jej ostáva doriešiť už iba technické a menej významné otázky. Druhá kategória zahŕňa oblasti, v rámci ktorých musí krajina vyvinúť väčšie úsilie a zvýšiť tempo pokroku, aby sa problémy vyriešili do termínu vstupu krajiny do EÚ. Tretia kategória pokrýva závažné problémové otázky, kde musí krajina vykonať okamžité a rozhodné opatrenia, aby krajina mohla požívať plné výhody členstva v EÚ.
V prípade Slovenska patrí do tretej kategórie oblasť konkurenčnej politiky, čo sa týka splnenia podmienok, špecifikovaných v prístupovej zmluve pre prechodné opatrenia v oceliarskom sektore. V rámci poľnohospodárstva EK uviedla v tretej kategórii prípravy SR na vytvorenie platobnej agentúry, na implementovanie integrovaného administratívneho a kontrolného systému. V rámci konkurenčnej politiky musí SR zlepšiť kapacity uplatňovania v súvislosti s protimonopolnými zákonmi a musí zvýšiť úsilie na zabezpečenie prijateľného uplatňovania všetkých opatrení štátnej pomoci.
SR tiež musí zvýšiť úsilie v oblasti cestnej dopravy. EK upozorňuje, že Slovensko neplní normy EÚ v oblasti podmienok limitácie produkcie, ktoré treba plniť na poskytnutie fiškálnej pomoci jednej spoločnosti v oceliarskom sektore najneskôr do konca roku 2009. Tieto dva prípady neplnenia noriem poskytujú neférové výhody firmám, ktorých sa to týka. V prípade absencie požadovaného riešenia riskujú tieto firmy stratu výhod, ktoré získali v prístupových rokovaniach.