Medzinárodný menový fond uskutočnil na Slovensku začiatkom mája konzultačnú misiu. Z jej predbežných záverov vyplýva, že po presvedčivých výsledkoch roku 2002 sa dynamický hospodársky rast predpokladá aj vo výhľade na rok 2003. Po oprávnenom zmiernení tempa rastu spotreby v roku 2003 očakáva MMF spomalenie reálneho rastu hrubého domáceho produktu (HDP) na 4 % oproti 4,5 % v roku 2002. MMF tiež predpokladá, že terajšie oživenie exportu sprevádzané obnovou fixných investícií podporí hospodársky rast založený na pevnejšom základe. Napriek dynamickému hospodárskemu rastu sa zatiaľ v zásade neprejavili fundamentálne inflačné tlaky a je pravdepodobné, že vzhľadom na umiernené postoje počas nedávnych vyjednávaní o mzdách sa uvedený stav zachová aj naďalej. Perspektíva ďalšieho vývoja inflácie však ostáva neistá, pretože ešte nie sú jasné termíny ani rozsah plánovaného zvýšenia nepriamych daní.
MMF v záveroch konzultačnej misie ďalej uvádza, že ďalšiemu rozvoju slovenského hospodárstva bránia štrukturálne nedostatky, ktoré sa prejavujú v pretrvávajúcom vysokom fiškálnom deficite a vysokej nezamestnanosti a tomu zodpovedajúcej značnej vonkajšej nerovnováhe. Podľa MMF sa vláda zvolená v septembri 2002 snaží riešiť tieto nedostatky, pričom je potrebné, aby vychádzala z najnovších úspechov a realizovala opatrenia, ktoré podporia dynamický a vyvážený ekonomický rast a zároveň i pokles inflácie.
Podľa MMF musí SR zabezpečiť najmä fiškálnu konsolidáciu, pokračovať v kurze znižovania inflácie, znížiť schodok bežného účtu platobnej bilancie a znížiť nezamestnanosť. Na riešenie týchto problémov je podľa MMF najvhodnejšie použiť permanentnú redukciu rozpočtových výdavkov doplnenú dôchodkovou reformou a reformami daňovej sústavy, menový rámec nastaviť smerom na nízku infláciu, uskutočniť opatrenia na zvýšenie produktivity práce a reformovať trh práce.
Fiškálna konsolidácia bude podľa MMF závisieť od výsledkov roku 2003. MMF predpokladá, že ak sa zachovajú súčasné trendy, schodok verejných financií v tomto roku dosiahne 5,33 % HDP oproti 5 % HDP podľa schváleného rozpočtu, pričom existujúce riziká nevylučujú ďalší negatívny vývoj na strane príjmov i výdavkov. Predpokladaný sklz je predovšetkým výsledkom výpadku príjmov z dane z pridanej hodnoty (DPH) a dane z príjmov právnických osôb, ktorý bol sčasti vykompenzovaný lepším výberom odvodov do fondov a nižšími úrokmi.. Vo vzťahu k štátnemu rozpočtu predpokladá MMF výpadok príjmov na úrovni asi 20 mld. Sk (1,75 % HDP), čo je v súlade s odhadmi štátnych orgánov, avšak polovica tohto výpadku je výsledkom nižšej skutočnej tvorby daňovej povinnosti počas predchádzajúcich rokov. Napriek uvedenému je zámer vlády v každom prípade udržať fiškálny schodok v roku 2003 na úrovni 5 percent HDP správny.
MMF v roku 2004 očakáva, že pri základnom scenári, ktorý neuvažuje s realizáciou daňovej reformy, budú príjmy asi o 1 % HDP nižšie, ako sa predpokladalo v zámeroch rozpočtu na budúci rok, a to v dôsledku výpadkov príjmov v roku 2003. Vláda bude musieť upraviť rozpočtový zámer, aby tak vyplnila túto medzeru a udržala deficit verejných financií na úrovni 3,4 % HDP. Vláda musí podľa MMF nájsť možnosti vykryť túto medzeru prostredníctvom škrtania výdavkov alebo neskoršej realizácie niektorých prvkov daňovej reformy.
MMF sa vo svojich záveroch venovalo aj vstupu SR do Európskej únie. Časový plán splnenia požiadaviek pre prijatie eura v roku 2006 je podľa MMF reálny, ale bude závisieť od plnej implementácie plánovanej fiškálnej konsolidácie. Cieľ skorého prijatia eura by mohol byť vhodnou hybnou silou k implementácii reforiem. MMF je presvedčené, že treba dosiahnuť ďalší významný pokrok v štrukturálnych reformách a fiškálnej konsolidácii, predtým ako sa Slovensko zaviaže používať pevný výmenný kurz, ktorý vyplýva z mechanizmu ERM2. Keď však Slovensko bude stabilne spĺňať maastrichtské kritériá bez ohrozenia infraštruktúrnych a iných investícií potrebných na skutočnú konvergenciu, potom bude predstavovať už vtedy dosiahnutá významná integrácia do EÚ ekonomický argument za prijatie eura.