Vpriestoroch jednej z najväcších bratislavských nemocníc odštartovali 25. marca ojedinelý celoslovenský projekt pod názvom Linka záchrany. Je súcastou a zároven prvou fázou rozsiahleho projektu Nadácie Retaz života, známeho pod názvom Telefonické centrum záchrany. Linka záchrany 0850 11 13 13 je telefonická linka dostupná všetkým obcanom Slovenska od 2. apríla 2003, a to 24 hodín denne.
„Opiera sa o odborne potvrdené skúsenosti v tom, že poskytnutie správnej prvej pomoci možno riadit aj telefonickým poradenstvom. Táto forma poradenstva sa dá uplatnit v reálnej situácii a zaradit do casového intervalu, ktorý vznikne medzi náhlou príhodou, úrazom, dopravnou nehodou a aktiváciou odbornej pomoci (císlo telefónu 155 – Záchranná zdravotná služba) na jednej strane a príchodom pomoci na strane druhej. Tento tzv. „slepý interval“ trvá na Slovensku okolo 15 minút, pocas ktorých možno poskytnút odbornú poradenskú službu postihnutému alebo svedkovi nehody v rozsahu prvej pomoci práve pomocou Linky záchrany,“ vysvetluje jeden z autorov projektu a prednosta anesteziologicko-resuscitacného oddelenia ružinovskej nemocnice Karol Kálig.
Co rozhodlo
Argumenty podporujúce zdôvodnenie projektu sa opierajú o tieto skutocnosti:
o V SR rocne zomiera na následky dopravných nehôd, pracovných a mimopracovných úrazov (popáleniny, elektrický prúd, otravy ci pády) a iných poškodení z vonkajšieho prostredia viac ako tisíc ludí, približne tritisíc je tažko ranených.
o Úrazy sú ako prícina smrti na prvom mieste u ludí vo veku do 45 rokov (vrátane detí).
o Náhle príhody v súvislosti so srdcovým záchvatom a mozgovou porážkou patria medzi najcastejšie príciny smrti v SR.
o Profesionálna liecebná starostlivost v podobe Záchrannej zdravotnej služby je v SR dostupná od jej aktivácie v priemere za 15 a viac minút.
o Je dokázané, že závažnost následkov náhlej príhody možno významne ovplyvnit správne poskytnutou neodkladnou pomocou priamo na mieste v prvých minútach po príhode (5 – 15 min). Metódami prvej pomoci je možné potenciálne zabránit smrti u 30 – 60 percent postihnutých, znížit rozsah a pocet invalidity, skrátit pracovnú neschopnost. Inak povedané, neposkytnutie prvej pomoci smeruje k zbytocným úmrtiam a invaliditám.
o Je dokázané, že prvá pomoc je najmä pri život ohrozujúcich a závažných poškodeniach zdravia rovnocennou súcastou retazca liecebnej starostlivosti (prvá pomoc – záchranná zdravotná služba – nemocnica) a môže vo významnej miere pozitívne prispiet k budúcej kvalite života postihnutého.
o V reálnej praxi je poskytnutie prvej pomoci mimo dosahu profesionálnych zdravotníckych inštitúcií. Je absolútne závislé od vedomostí a zrucností osoby prvého kontaktu s postihnutým – svedka nehody, náhlej príhody (spolupracovník, syn, dcéra, manžel, manželka, priatel ci neznáma osoba).
o Vzdelanostná úroven obyvatelov SR v poskytovaní prvej pomoci je na velmi nízkej úrovni. Byt pripravený pomôct svojim najbližším, spolupracovníkovi, priatelovi ci neznámej osobe v kritickej chvíli jeho života je, žial, v hierarchii osobnostných, ale aj spolocenských hodnôt cloveka v SR neprávom zanedbaná, a preto nemá systémovo použitelnú podobu.
Kým príde záchranka
„Linka záchrany rieši odbornú prvú pomoc v case, ktorý uplynie od momentu nehody alebo náhlej príhody a telefonátu na císlo 155 do príchodu sanitky. Nenahrádza teda Rýchlu zdravotnícku pomoc. Je tu preto, aby nám všetkým pomohla zachovat sa správne v krízových situáciách a zachránit to najhodnotnejšie, co existuje – ludský život,“ pokracuje K. Kálig.
Štatistické údaje dokazujú, že na následky dopravných nehôd a úrazov, ako aj náhlych príhod na Slovensku rocne zomiera vyše tisíc osôb a pocet tažko zranených sa pohybuje okolo troch tisíc. Na druhej strane je dokázané, že 30 až 50 percentám týchto úmrtí by sa dalo predíst, pokým by bola práve v „slepom case“ pocas prvých pätnástich minút do príchodu zdravotnej služby vcas a správne poskytnutá prvá pomoc. Myslí sa pritom prvá pomoc poskytnutá nie lekármi-odborníkmi, ale laikmi – svedkami úrazu ci nehody.
Linka záchrany v praxi funguje tak, že v prípade náhlej príhody alebo nehody môže svedok nehody zachránit postihnutému život, ak po privolaní Rýchlej zdravotníckej pomoci (155), pocas cakania na jej príchod, zavolá telefónne císlo 0850 11 13 13. Tu na telefonáty budú cakat celých 24 hodín odborníci, ktorí správnymi radami navigujú telefonujúceho, aké základné úkony sú potrebné na záchranu života.
Karta života
Další podprojekt projektu Partnerstvo proti zbytocnej smrti predstavuje vytvorenie databázy chronicky chorých ludí, u ktorých je predpoklad vzniku náhlych príhod. Klientmi tejto služby sú nielen pacienti s chronickými chorobami, u ktorých môže nastat náhle zhoršenie zdravotného stavu, úraz, dopravná nehoda s poruchou komunikacného vedomia, ale aj zdraví ludia, ktorí si uvedomujú, že v prípade nebezpecenstva im poznanie ich zdravotného stavu môže zachránit život.
V Karte záchrany je uvedená fotografia pacienta, jeho krvná skupina a evidencné císlo. Pod týmto kódom je v databáze vedený chorobopis pacienta so všetkými potrebnými údajmi, ktoré sú pre Rýchlu zdravotnícku pomoc alebo nemocnicu dôležité pri poskytovaní odbornej prvej pomoci. Pri náhlej príhode svedok udalosti, Rýchla zdravotnícka pomoc (RZP) alebo nemocnica využije informáciu zo špeciálnej identifikacnej karty klienta a spojí sa s Linkou záchrany. Identifikáciou pacienta jeho evidencným císlom môže lekár na Linke záchrany presne informovat RZP ci nemocnicu o diagnóze pacienta, podávaných liekoch a pod. Ak treba, vie informovat rodinných príslušníkov alebo ošetrujúceho lekára. Pacient získa väcšiu istotu pri pohybe na verejnosti, zásah RZP a nemocnice je, v prípade potreby, cielenejší.
„Karty budú vystavovat lekári v telefonickom centre Linky záchrany na požiadanie. Cena karty bude 1 000 Sk, pricom predpokladáme, že zaciatok distribúcie Kariet záchrany by sa mal rozbehnút v máji 2003,“ koncí K. Kálig.