Literatúry a najmä odbornej nie je nikdy dost. I dnes je problém vydat odbornú publikáciu. Sedemdesiat pät titulov zväcša technického a medicínskeho charakteru – to je velmi zjednodušená bilancia mladého podnikatela Petra Smékala (23 rokov) z Košíc. Je jedným z mála, ktorý sa nebál chytit svoj osud do vlastných rúk. Od roku 1999, kedy si založil živnost a zacal elektronicky spracúvat dokumenty až do založenia vlastnej firmy, ubehli vlastne iba dva roky. Za tento krátky cas stihol zaregistrovat medzeru na slovenskom trhu a vyplnit ju práve novým vydavatelstvom odbornej literatúry Mercury – Smékal, ktorá zakotvila v Košiciach.
„Mojimi zákazníkmi sú zatial iba vysoké školy situované v Košiciach,“ konštatuje P. Smékal. V sú-casnosti pracuje na základe odporúcaní ako napríklad: „vydal mi knihu a spravil to velmi dobre, som s ním spokojný“. Kedže nechce prešlapovat stále na tom istom mieste a chce vediet, kam vlastne ide a ci to všetko má zmysel, zareagoval minulý rok na sútaž pod názvom Zacat podnikat, ktorú vypísal Slovak American Enterprise Fund. V tejto sútaži spolu so svojím kolegom Viliamom Fedákom dostali cenu za najrealistickejší projekt, ktorý sa týkal rozvoja jeho firmy. „Je to pre mna hodnotnejšie ako prvá cena, pretože viem, že mám šancu prerazit,“ hovorí P. Smékal. Jeho podnikatelský plán zahrna pokrytie celého Slovenska, teda všetkých vysokých škôl a univerzít, a zámer by chcel realizovat do roku 2007. „Rád by som obsiahol celú odbornú tematiku – od práva a filozofie až po ekonomické knihy,“ tvrdí P. Smékal.
Podnikanie na Slovensku je velmi tvrdý chlebícek. P. Smékal si však myslí, že ešte v školských rokoch dostal vynikajúcu školu. V programe Aplikovaná ekonómia, ktorý zastrešuje Junior Achievement Slovensko – Mládež pre budúcnost, si spolu so svojimi spolužiakmi založil firmu. Ich prvým výrobkom bol školský kalendár. Práve v tom case a na tomto projekte vznikla jeho spolupráca s istým tlaciarom, ktorá pokracuje dodnes. Získal skvelé kontakty a dobrých dodávatelov. A hlavne, naucil sa komunikovat. „Myslím si, že je dobré mat možnost vyskúšat si podnikanie na „necisto“. Ak má clovek prax skôr, ako príde do reálneho podnikatelského sveta, je to prenho len plus. Neviem si predstavit, ako by som zacínal bez týchto skúseností,“ hovorí P. Smékal.
Drahý neznamená kvalitný
V súcasnosti už má jedného zamestnanca a chystá sa prijat dalšieho. Tlací skriptá, monografie, zborníky, prípadne letáky a plagáty, ale aj propagacné materiály pre vysoké školy. „V podstate môžem povedat, že sa mi darí,“ pokracuje P. Smékal. Na rozdiel od iných firiem volí individuálny prístup k zákazníkovi. Tvrdí, že „všetko sa dá a nic nie je problém“. A zákazník je vlastne jediným clovekom, ktorý mu môže rozkazovat. Riadi sa heslom – môj zákazník, môj pán. „V rôznych firmách sa clovek casto stretáva s tým, že prenho spravia iba to, co vedia alebo robia. A ostatné si už musí urobit sám, alebo zohnat služby niekoho iného. Jedinú vec, co nerobím je, že za nikoho nenapíšem knihu,“ dodáva P. Smékal. Vybavuje všetky formality, a ked je to potrebné, dohaduje aj distribúciu. A možno i preto sa dokázal na trhu presadit. No uvedomuje si tiež to, že tak rýchlo si „mercedes“ nebude môct kúpit.
„Myslím si, že peniaze by nemali príst naraz. Všetko má svoj cas a všetko má príst postupne. Treba si vybudovat pozíciu a meno. A to je velmi tažká vec, pretože clovek on môže velmi lahko príst,“ uvažuje.
Velmi kvituje postupné uvedomovanie si Slovákov, že nielen cena robí kvalitu. Tvrdí, „ak niekto povie, sme najkvalitnejší a zároven najlacnejší, tak to nie je pravda. Podla mna je to najhorší marketingový tah. Môže byt síce lacný, ale nemôže poskytovat špickovú kvalitu“. Pravdaže, ani on nie je dobrocinný ústav. Tiež sa snaží zarobit, nie však zdierat. „Mám so svojimi dodávatelmi dohodu a aj ked si pridám maržu, som stále konkurencieschopný,“ hovorí. P. Smékal. Velkou výhodou jeho vydavatelstva je, že nezáleží na náklade. Ak niekto potrebuje za semester vydat desat skrípt, nemusí mat velký náklad a potom knihu predávat dvadsat rokov.
Chce si vybudovat renomé a postupne sa vypracovat na úroven, ked si bude môct dovolit podporovat autorov tak, aby bol na Slovensku dostatok odbornej literatúry. „V súcasnosti je problém, že ludia musia vydavatelov presviedcat, aby im knihu vydali,“ uzatvára Peter Smékal.