Zacína to skoro vždy rovnako. „Poculi ste, banka X má problémy, nevydrží…“, hovoria tajomné hlasy a argumentujú informovanostou z prvej ruky. Reakciou je výber úspor. V prostredí, kde skutocne skrachovalo niekolko bánk a tisíce ludí sa popálili na sluboch nebankových domov je to dost logické, hoci nie rozumné. Peniaze a racionalita nebývajú vždy spolu.
Odborníci tvrdia, že útok na bankový ústav neustojí nikto. Presnejšie, dokoncený „run“ koncieva krachom banky. Príciny sa niekedy pomenovat dajú, inokedy nie. V jednom i druhom prípade sa potvrdzuje dôležitost komunikácie. V dobrom i zlom. Tatra banka a Všeobecná úverová banka sa presvedcili o pozitívnom úcinku rýchlej reakcie. Obe boli zdravé, len o tom vedelo málo ludí.
O spôsobe komunikácie je aj príbeh Devín banky. Skutocnost, že táto banka ponúkala klientom nezvycajne vysoké úroky naznacila, že sa snaží získat co najviac penazí. Chýbali jej na zaplatenie záväzkov.
Prípad Tatra banka
Na zaciatku problémov Tatra banky, pred zhruba jeden a pol rokom bola fáma, že banka investovala v Afganistane, že prerobila na páde cien akcií na americkom trhu. Na internetovej strane Tatrabanky zverejnilo vedenie banky vyhlásenie. „…znepokojilo (nás) v posledných dnoch niekolko absolútne nepravdivých a vymyslených fám o údajných problémoch Tatra banky….a môžeme zodpovedne vyhlásit, že žiadna z nich sa nezakladá na pravde. Tatra banka je v historicky najlepšej financnej kondícii za celé obdobie svojej cinnosti, co sme jednoznacne dokumentovali svojimi výsledkami…
„Tvrdenia, že banka investovala v Afganistane, že prerobila na páde cien akcií na americkom trhu a dalšie sú fámy, ktoré nemajú žiaden racionálny a faktický podklad,“ povedal v rozhovore pre PROFINI clen predstavenstva Tatra banky Ivan Šramko (dnes je viceguvernérom NBS). Celá ohováracská kampan mohla mat podla expertov niekolko motívov, je však tažko predstavitelné, že k takto vedenému konkurencnému boju by sa uchýlili seriózne bankové domy. Okrem iného aj preto, že si uvedomujú potenciálne nebezpecenstvo dominového efektu – do priameho ohrozenia by sa mohli dostat všetky ostatné zdravé banky. „Stací si spomenút ako banka bojovala o Tatra kupón fond – a to išlo cisto o malých akcionárov a o meno. Vtedy som si povedal že je to slušná banka a odvtedy som nemal preco mysliet iné“, povedal pre PROFINI jeden analytik z konkurencnej banky.
Tatra banka je jedna z mála slovenských bánk, ktoré štát nesanoval a ktoré v celej svojej histórii nezaznamenali žiaden škandál. Hovorca Národnej banky Slovenska Ján Onda vtedy poskytol vyhlásenie, o tom, že Tatra banka patrí medzi špickové ústavy a jej bilancia je ukážková. „Naša firemná kultúra ani nepripúšta rizikové obchody, správame sa velmi konzervatívne,“ povedal pre PROFINI Ivan Šramko a potvrdil, že banka je v takej financnej situácii, že je schopná plnit svoje záväzky. „Prakticky okamžite sme schopní sústredit v hotovosti 50 mld. korún, co je viac ako objem primárnych vkladov na úctoch obyvatelov a malých firiem. Velkí klienti panike nepodliehajú, komunikujeme s nimi, poznajú našu situáciu…“
Nepravdivé informácie o Tatra banke sa šírili prostredníctvom elektronickej pošty, SMS správ alebo priamo telefonátmi. Vedenie Tatra banky sa rozhodlo podat trestné oznámenie na neznámeho páchatela pre podozrenie z trestného cinu šírenia poplašnej správy.
„Berieme túto situáciu velmi vážne, pretože niekto sa nehoráznym spôsobom snaží poškodit naše dobré meno a zneužíva na tento úcel slušných ludí, ktorým podsúva vymyslené informácie, aby ich títo väcšinou bez zlého úmyslu posúvali dalej,“ konštatoval na tlacovej besede zástupca generálneho riaditela Tatra banky Miroslav Ulicný. Priaznivé hospodárske výsledky Tatra banky potvrdil aj audítor banky.
Prípad VÚB
Klienti Všeobecnej úverovej banky, a.s. (VÚB) vybrali po rozšírení fámy o problémoch banky a hrozbe uvalenia nútenej správy zo svojich úctov približne 800 mil. Sk. „VÚB ustála celý proces z vlastných zdrojov, a nemusela si nic požiciavat od Národnej banky Slovenska,“ pozitívne zhodnotil vývoj generálny riaditel VÚB Tomas Spurny. K dobrému zvládnutiu situácie prispela aj otvorená a rýchla komunikácia so všetkými cielovými skupinami, medziiným aj s novinármi. K upokojeniu obyvatelstva a podpore VÚB prispeli aj vyhlásenia Národnej banky Slovenska o stabilite a sile VÚB, ako aj podpora zo strany Asociácie bánk.
VÚB podala trestné oznámenie na neznámeho páchatela za šírenie nepravdivých informácií. VÚB sa podarilo získat dôkazový materiál – originály faxovej správy, ktorú rozposlal jeden zo slovenských podnikatelov s tým, že na VÚB je uvalená nútená správa.
O tom, že stav VÚB je najlepší v histórii svedcí aj zvýšenie ratingu medzinárodnou ratingovou agentúrou Fitch Ratings u dlhodobých záväzkov VÚB z hodnoty BBB- na súcasný BBB so stabilným výhladom. „Tým rating VÚB dosiahol maximálnu možnú úroven,“ povedal clen predstavenstva VÚB Mário Drosc. Fitch Ratings bola poslednou agentúrou, ktorá zvýšila rating VÚB na najvyššiu úroven.
Podla auditovaných konsolidovaných financných výsledkov, spracovaných podla Medzinárodných štandardov financného výkazníctva (IFRS), dosiahol cistý zisk skupiny VÚB k 31. 12. 2002 výšku 2,145 mld. Sk, pricom v roku 2001 bol 1,346 mld. Sk. Suma celkových aktív spravovaných skupinou vzrástla o 11,8 % na úroven 194,7 mld. Sk, zatial co objem úverov poskytnutých klientom vzrástol o 14,2 % na 47,2 mld. Sk. Úložky klientov boli 150,1 mld. Sk, co je oproti roku 2001 nárast o 4,4 %. Vlastné imanie skupiny vzrástlo v roku 2002 o 13,7 % na 17,759 mld. Sk.
„Tieto výsledky hodnotím ako velmi dobré a cením si ich dosiahnutie o to viac, že VÚB a jej dcérske spolocnosti prechádzajú zásadnou transformáciou, ktorá okrem iného ovplyvnila zisk. Minulý rok sa totiž banka musela vyrovnat s reziduálnymi rizikami, vyplývajúcimi z predprivatizacnej úverovej politiky banky, a zásadne reštrukturalizovala dve dcérske spolocnosti. Napriek tomu skupina podla medzinárodných úctovných štandardov vykázala historicky rekordný zisk,“ povedal Tomas Spurny.
Ani vo VÚB zatial nenašli motív nepriatelskej kampane. Jedným z dôvodov môže byt aj to, že banka sa zacala správat trhovo. Všetkých dlžníkov posudzuje rovnakým metrov a je voci všetkým rovnako razantná. „Možno sme mali viac vysvetlovat filozofiu a princípy reštrukturalizácie banky,“ povedal Tomas Spurny.
Fámy hrozia všetkým
Voci fámam a klebetám neexistuje zbran. Jediným úcinným nástrojom je prevencia. Banky nemôžu ocakávat slepú dôveru klientov. Je viac ako pravdepodobné, že vyhláseniam bankárov nie všetci rozumejú. Pojmy ako bilancia banky, úverová angažovanost, kapitálová primeranost znejú mnohým skôr ako zaklínadlá, než informácie na upokojenie.