Projekty transformácie, ktoré vypracovali manažmenty oboch železnicných spolocností sú v súcasnosti jedinou alternatívou reštrukturalizácie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a Železnicnej spolocnosti (ZSSK). Povedal to po stredajšom stretnutí vedenia oboch železnicných spolocností predstavitelov vlády odborármi premiér Mikuláš Dzurinda, reagoval tak na vyhlásenia odborov, ktoré síce nie sú proti transformácii, ale nesúhlasia s takouto formou. „My máme v tomto prípade jasnú koncepciu a odborári nepredložili žiadnu inú alternatívu,“ konštatoval Dzurinda.
Základom navrhovanej koncepcie je predovšetkým zvýšit efektívnost železníc a tým znížit ich dopad na deficit verejných financií. Podla ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopovica, je základná koncepcia dalšieho smerovania slovenskej železnicnej dopravy orientovaná hlavne na ekonomickú stabilizáciu, uplatnovanie pravidiel trhového mechanizmu na liberalizovanom dopravnom trhu a na postupné integrovanie sa do Európskeho dopravného systému.