Asociácia telekomunikačných operátorov (ATO) chce presadiť zosúladenie spôsobu voľby operátora na Slovensku s regulačným rámcom, ktorý platí v Európskej únii (EÚ). Podľa modelu, ktorý ATO navrhuje, by výber operátora formou prednastavenia čísla aj individuálnou voľbou čísla mali poskytovať prevádzkovatelia s významným vplyvom na trhu pevných sietí. Len jednu z týchto možností by mali poskytovať prevádzkovatelia s významným vplyvom na trhu v mobilných sieťach. Vyplýva to zo stanoviska ATO, ktoré agentúre SITA poskytol jej predseda Vladimír Ondrovič.
Podľa zákona o telekomunikáciách je telekomunikačný operátor poskytujúci verejnú telefónnu službu povinný zabezpečiť, aby mohol zákazník využiť aj služby inej firmy. Na výber má možnosť prednastavenia čísla zvoleného operátora priamo v ústredni, čo mu umožní uskutočňovať vybrané volania automaticky prostredníctvom tohto vopred zvoleného operátora. Druhým variantom je individuálna voľba operátora pri každom volaní.
Zavedenie predovšetkým prvej možnosti, teda spôsobu voľby operátora formou prednastavenia čísla, sa však momentálne komplikuje. Podľa stanoviska Telekomunikačného úradu SR (TÚ) by totiž spôsob voľby operátora mal určiť poskytovateľ telekomunikačných služieb a nie samotný zákazník. TÚ svoje stanovisko zdôvodnil tým, že zabezpečenie oboch foriem výberu by si v niektorých prípadoch vyžiadalo neúmerné investície.
ATO však apeluje na telekomunikačný regulačný rámec EÚ z rokov 1998 a 2002. Aktuálne problémy sú podľa ATO následkom nepresného zavedenia telekomunikačného regulačného rámca EÚ z roku 1998 do našej národnej legislatívy. „Čo najskoršia harmonizácia poskytovania uvedených služieb s regulačným rámcom EÚ nie je len v záujme alternatívnych operátorov, ale predovšetkým všetkých koncových užívateľov telekomunikačných služieb v SR,“ uvádza sa ďalej v stanovisku asociácie. Využitie týchto služieb vo verejnej telekomunikačnej sieti Slovenských telekomunikácií a.s., je podľa ATO podstatou ich poskytovania a zavedenie výberu prevádzkovateľa formou prednastavenia čísla je nevyhnutnou podmienkou pre „užívateľsky priateľskú voľbu prevádzkovateľa“.
Povinnosťou umožniť zákazníkom výber telekomunikačného operátora sa zaoberá na TÚ určená pracovná skupina. Zo súčasného znenia telekomunikačného zákona nie je celkom jasné, či si formu výberu alternatívneho operátora spomedzi dvoch možných variantov určí sám užívateľ alebo poskytovateľ telekomunikačných služieb. Ako po ostatnom zasadnutí pracovnej skupiny informoval hovorca TÚ Roman Vavro, pracovná skupina by sa mala zaoberať aj špecifikáciou možnosti poskytnutia výberu operátora formou nastavenia predvoľby. Výsledok takejto špecifikácie by mal byť neskôr doplnený k výsledkom, ku ktorým sa dospeje pri riešení možnosti voľby formou individuálnej formy čísla, ktorou sa pracovná skupina zaoberá primárne. Členmi skupiny sú zástupcovia spoločností EuroTel, ST, Orange a ďalej TÚ a ATO.