Ochranná známka Kofola má nového majiteľa. Od akciovej spoločnosti IVAX – CR získala známu značku za 215 miliónov českých korún (293 mil. Sk) firma Santa nápoje, a. s., Krnov. Išlo o významného, tzv. zmluvného výrobcu – licenčná výroba a predaj kofoly sa podieľali na obrate firmy zhruba štvrtinou. „Nechceli sme sa dostať do situácie, že by značku kúpil niekto iný, a riskovať, že ukončí výrobu kofoly v našom závode. Bola by to pre nás strata,“ vysvetľuje príčiny transakcie generálny riaditeľ Jannis Samaras.
Zmena majiteľa zamiešala karty aj na slovenskom trhu. Česká spoločnosť má od roku 1998 na Slovensku dcéru – Santa Drinks, a. s., Rajecká Lesná. Tá začala ešte na jeseň minulého roku stavať nový výrobný závod. „Kapacita výrobnej linky v ČR ani distribučný sklad v Trenčianskej Teplej už nestačili,“ zdôvodňuje vybudovanie nového závodu J. Samaras. Kofola totiž slávi návrat aj v SR. Požiadavky gastronomických zariadení, ale aj maloobchodnej siete rastú. Kofola slávi návrat na náš trh. Požiadavky maloobchodnej siete i gastronomických prevádzok rastú.
Len na náš trh
„Investície do výstavby a technológie dosiahli 250 mil. Sk, pričom 60 percent tvorili náklady na novú technológiu. Nová výrobná linka má kapacitu štyri milióny fliaš mesačne. Touto produkciou dokážeme zásobiť podstatnú časť slovenského trhu,“ hovorí generálny riaditeľ Santa Drinks, a. s., Miroslav Majerčák. Firma očakáva, že sa jej vložené prostriedky vrátia najneskôr do desiatich rokov. Už v tomto roku chce dosiahnuť obrat viac ako 300 miliónov korún.
Vybudovanie nového závodu prinieslo zhruba sto pracovných príležitostí v tomto regióne a spoluprácu so slovenskými dodávateľmi surovín, napríklad cukru.
Kofolu – jej základom je patentovaný sirup, ktorý pozostáva zo 14 prírodných látok doplnených o kofeín – však vyrába na Slovensku viacero licenčných výrobcov. Samozrejme, česká spoločnosť Santa nápoje sa snaží preferovať odbyt vlastnej produkcie, a z tohto dôvodu musí obmedzovať licenčnú výrobu nápoja ďalších zmluvných partnerov.
Majiteľ ochrannej známky spolupracuje v SR s 12 zmluvnými výrobcami. Podľa marketingovej manažérky Santa Drinks, a. s., Nade Šimunekovej sa zmluvy s nimi prehodnocujú. Rokuje sa o nových podmienkach s dôrazom na kvalitu produkcie. Licenční výrobcovia budú dodávať kofolu iba na slovenský trh, predovšetkým do oblasti gastronómie.
Boj s pirátmi pokračuje
Nový majiteľ prevzal aj súdne spory s pirátskymi výrobcami. Hoci päť žalôb sa týka slovenských podnikateľských subjektov, ktoré vyrábajú tmavé nealkoholické nápoje pod podobnými názvami (PROFIT č. 25/2002), podľa marketingovej manažérky Santa Drinks, a. s., N. Šimunekovej sa slovenská spoločnosť na súdnych sporoch nezúčastní. Právny zástupca spoločnosti Eugen Záturecký nemôže hovoriť o žiadnych konkrétnych výsledkoch, pretože zatiaľ neexistujú.
Nový majiteľ ochrannej známky sa chce veľmi rozhodne usilovať o to, aby z trhu zmizli tzv. garážoví výrobcovia, ktorí vyrábajú nápoj v hygienicky nevyhovujúcich podmienkach. „Svoju produkciu zväčša plnia do sudov, ktoré sa často dajú odlíšiť len podľa značky na zátke,“ dodáva expert na patentové právo E. Záturecký. Taká produkcia už môže ohroziť aj zdravie konzumentov.