Slovenský bankový sektor postupne pretvárajú zahraniční investori, ktorí vlastnia väčšinu bánk. V ponuke sú ešte dve. Banku Slovakia by chcel štát podľa slov prezidenta Fondu národného majetku Jozefa Kojdu predať do konca roka. Poštová banka zatiaľ zostáva vo väčšinovom vlastníctve Slovenskej konsolidačnej, a. s.
Okrem vnútorných zmien, ktoré pociťujú zákazníci, peňažné ústavy sa menia aj navonok. Pri tzv. rebrandingu menia značku, logo a celkovú prezentáciu. So zmenou mena začala ako prvá Poľnobanka, keď ho prispôsobila talianskej bankovej skupine UniCredito Italiano Group a vystupuje ako UniBanka, a. s., Bratislava. Pokračovali aj ďalšie banky a poisťovne, poslednou je zatiaľ Slovenská sporiteľňa, a. s., Bratislava, ktorá firemný dizajn zmenila na konci októbra. Zmena sa dotýka loga, korporátnej identity banky a názvov dcérskych spoločností. V týchto dňoch nový dizajn v produktových materiáloch a dokumentácii zavádza do celej siete pobočiek.
Posilnenie pozície
„Základným cieľom transformačného procesu, ktorý sa začal v apríli 2001, je upevnenie a posilnenie pozície banky na trhu finančných služieb,“ hovorí generálna riaditeľka Slovenskej sporiteľne Regina Ovesny-Straková. Dodáva, že pre banku je dôležitá aj plná integrácia do medzinárodnej finančnej skupiny Erste Bank. Nová koncepcia starostlivosti o klienta vychádza práve z jej filozofie. Zmena firemného dizajnu je dôsledkom vnútorných zmien, ku ktorým v banke došlo za posledný rok a pol. Náklady na transformáciu dosiahli 15 percent z kúpnej ceny, čo je 60 mil. EUR. Zavádzanie koncepcie si v banke vyžiadalo reštrukturalizáciu a optimalizáciu siete pobočiek, zavedenie ôsmich regionálnych riaditeľstiev a štyroch obchodných centier. Starostlivosť o retailových klientov sa odčlenila od firemného bankovníctva. Manažment sa snaží o sprehľadnenie produktového portfólia a zainteresovanie zamestnancov pobočiek do prípravy nových produktov. V roku 2001 sa stala depozitárom správcovskej spoločnosti Sporo Asset Management, správ. spol., a. s., ktorá zmenila obchodné meno na Asset Management Slovenskej sporiteľne, správ. spol., a. s. Banka sa tiež chce viac orientovať na alternatívne spôsoby distribúcie produktov a služieb, najmä v elektronickom bankovníctve.
Nová koncepcia sa sústreďuje aj na zvyšovanie kvalifikácie zamestnancov a individuálny prístup. Navonok sa prejavuje aj bezbariérovou obsluhou a osobným poradenstvom, ktoré nahradilo zaužívaný tlačidlový systém. V pokladnici budú klienti uskutočňovať len hotovostné operácie, v obslužnej zóne budú mať k dispozícii jednoduchšie produkty, na náročnejšie je určená poradenská zóna. Zaujímavosťou je vytvorenie ombudsmana, osoby, ktorej klient môže povedať svoje pripomienky, kritiku či návrhy.
Konečné posúdenie úspešnosti transformácie ostáva na klientoch, ktorí by mali pocítiť zlepšenie služieb. Ak sa tak nestane, jednoducho si vyberú inú banku, veď konkurencia je veľká.
Z histórie:
Erste Bank sa vyvíjala postupne. Jej predchodkyňou bola Die Erste, prvá rakúska sporiteľňa založená v roku 1819. V roku 1997 sa Die Erste spojila s GiroCredit a vznikla Erste Bank, ktorá pred dvoma rokmi kúpila Českú sporiteľňu a v roku 2001 aj majoritný podiel akcií Slovenskej sporiteľne. V tom istom roku kúpila aj Tirolskú sporiteľňu. V roku 2002 pribudlo 82,5 % akcií Riječka banky. Erste Bank má vyše 10,6 milióna klientov v strednej Európe a v počte klientov retailového bankovníctva zaujíma prvú priečku.