Začiatkom marca rozhodlo mimoriadne valné zhromaždenie o zvýšení základného imania nepeňažným vkladom troch lietadiel TU 154 M. Podiel štátu v spoločnosti by tak mal vzrásť na 90 percent.
Spoločnosť Slovenské aerolínie sa rozhodla zvýšiť základné imanie o vyše 800 mil. Sk, čím chce vytvoriť podmienky na zlepšenie ratingu pri hospodárení z minulého obdobia. Tento úmysel mal progresívny charakter. Zo základného imania sa totiž odpísala strata z predchádzajúcich období a ďalší rozvoj spoločnosti nadväzuje na nákup novej lietadlovej techniky. Je pravda, že zástupcovia akcionára štátu, teda Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT ) SR, prednostne požiadali o upísanie nových akcií, ktoré bolo na mimoriadnom valnom zhromaždení spoločnosti schválené formou nepeňažného vkladu, čiže vložením troch lietadiel TU 154 M do tejto spoločnosti. Ostatní akcionári s tým súhlasili.
Štát bude mať teda v prípade ukončenia tejto operácie naozaj 90 % a bude môcť rozvoj spoločnosti ovplyvňovať podstatne viac než dosiaľ. Chcem však poznamenať, že zmena prístupu zástupcov štátu v orgánoch spoločnosti je výsledkom kvality práce, presvedčenia o dôvere v prácu predstaviteľov spoločnosti a všetkých pracovníkov. Presvedčili sa o tom, že cestou rozvoja leteckej dopravy na Slovensku je naozaj projekt Slovenských aerolínií, a. s. Zástupcovia štátu už podpísali úpisný list, čo znamená, že všetko je v súlade s legislatívou SR , a predpokladáme, že lietadlá dostaneme čoskoro.
Niektorí členovia vlády SR chceli ešte pred niekoľkými týždňami dať Slovenské aerolínie do konkurzu. Môžete poodhaliť pozadie záujmov okolo spoločnosti?
Pokiaľ ide o to, že niektorí členovia vlády SR v minulosti podporovali úmysel dať Slovenské aerolínie do konkurzu, možno vidieť len jedno – nedostatok informácií o spoločnosti a neochotu získať objektívne informácie. Každá letecká spoločnosť od vzniku prechádza určitým vývojom. Do pozitívneho vývoja Slovenských aerolínií zasiahla nerozumná politika MDPT SR a sekcie civilného letectva, mám na mysli hospodársku politiku. Spôsobila škody, ktoré sme mohli len ťažko operatívne nahrádzať. Zabezpečovali sme zvýšenie základného imania na posilnenie spoločnosti, ale ani to nestačilo, pretože škody z minulosti – rozhodnutie ministra Gabriela Palacku – predstavovali len na tržbách 580 mil. Sk. Správanie niektorých členov vlády si neviem vysvetliť, pretože keď som s nimi hovoril, dávali nám za pravdu, že konanie G. Palacku nebolo správne. Čiastočne to potom naprával minister Jozef Macejko zvýšenou pozornosťou spoločnosti tým, že sa informoval o jej práci a výsledkoch.
Neskôr mnohí členovia vlády upustili od pôvodných zámerov, pretože nové informácie ich presvedčili, že projekt bol od začiatku dobrý. O pozadí záujmov v dnešnej skorumpovanej spoločnosti, zvlášť o imidži, ktorý má aj súčasná vláda v súvislosti s korupciou, i ľuďoch, ktorí vplývajú na rozhodovanie v parlamente, sa nechcem vyjadrovať.
Projekt národného leteckého dopravcu postavený na deblokovaných ruských lietadlách, ktorý ste začali uskutočňovať ešte za vlády Vladimíra Mečiara, je od začiatku stratový. Nemáte s odstupom času pocit, že šlo o chybný projekt?
Netreba hovoriť o tom, kedy naša letecká spoločnosť vznikla. Podstatné je, že žiadna vláda nevenovala leteckej činnosti a rozvoju leteckej dopravy dostatočnú pozornosť. Iniciatíva podporiť rozvoj cestovného ruchu vyšla odo mňa osobne a ostatných podnikateľov.
Projekt sa naštartoval deblokáciami na kúpenie ruských lietadiel, pretože iné zdroje na nákup nových lietadiel sa v SR, ani v podnikateľských subjektoch, nenašli. Tento projekt nebol zlý, lebo dovozom lietadiel sa mali naštartovať prepravné a finančné toky. Tieto lietadlá od vzniku spoločnosti hrali významnú úlohu. Prinavrátili dôveru leteckej doprave a začali sme sa systematicky venovať rozvoju, bezpečnosti, rozširovaniu nepravidelnej, aj pravidelnej leteckej dopravy, budovaniu technickej základne, finančnému posilňovaniu. To malo pozitívny výsledok a mnohí odborníci, ktorí pracovali v zahraničí, sa vrátili do Slovenských aerolínií a sú tam dodnes. Tento projekt nebol chybný, doteraz sa postupuje v súlade s ním, je len vinou už spomínaných rozhodnutí bývalého ministra G. Palacku, že sa spomalil. Výsledky za posledné dva roky však ukazujú, že projekt je nielen funkčný, ale progresívne napreduje.
V uplynulom roku dosiahli Slovenské aerolínie stratu 11,27 mil. Sk. Kedy očakávate, že sa dostanú z červených čísel?
Spomínaná strata je pravdivá, avšak samotný hospodársky výsledok je v roku 2002 už o 86 % lepší než v roku 2001, čiže jasne sa ukazuje progres v náraste výkonov, poklese nákladov a vidieť aj postupné odbúravanie straty z predchádzajúcich období. Keby tie straty neboli, spoločnosť by mala vyrovnaný hospodársky výsledok.
Každá letecká spoločnosť má zložitosti v ekonomike, ani Slovenské aerolínie tieto zložitosti neobchádzajú. Avšak vzhľadom na to, že nebudú veľkou leteckou spoločnosťou, ale stredne veľkým regionálnym dopravcom, ktorý bude operovať v stredoeurópskom leteckom priestore, má šancu podľa určitých ekonomických predpokladov byť v miernom hospodárskom zisku. Ten by mal stačiť na bezpečnú a kvalitnú leteckú dopravu zo Slovenska a na Slovensko.
Ako sa na hospodárení Slovenských aerolínií odrazila kríza v leteckej doprave po vlaňajších teroristických útokoch na Washington a New York?
Obávali sme sa, že bude mať dopad aj na priame výkony v leteckej doprave Slovenských aerolínií. V určitých malých číslach by sme mohli vykázať v závere letnej turistickej sezóny, že objem ciest poklesol najmä do arabských destinácií, ale nakoniec to bol len krátkodobý jav. Naša spoločnosť prijala mimoriadne bezpečnostné opatrenia a ďalší rast výkonov v roku 2002 nasvedčuje, že dôvera k nám rastie a počet cestujúcich stúpa.
Môžete načrtnúť hlavné piliere vášho podnikateľského zámeru so Slovenskými aerolíniami?
Základom bolo vytvoriť technické zázemie, teda samotnú existenciu spoločnosti. Dnes má spoločnosť svoje sídlo v centre Bratislavy a prenajaté hangáre priamo na letisku. Bolo tiež treba zaobstarať dostatok finančných prostriedkov, pretože všetky letecké spoločnosti na Slovensku boli a sú podkapitalizované. Túto úlohu sme splnili postupným zvyšovaním základného imania spoločnosti, pričom štát v hotovosti prispel sumou 34 mil. Sk a ostatné prostriedky investovali akcionári, čiže. Devín Group, s. r. o., a Wili, a. s. Finančný rozvoj bol v súlade s plánom každoročne zvyšovať základné imanie v horizonte piatich rokov, keď sa plánuje úplné osamostatnenie financovania spoločnosti.
Ďalšou dôležitou úlohou bolo vytvoriť humánny kapitál. Dnes je to najsilnejšia stránka spoločnosti, pretože manažment spolu s ostatnými akcionármi našiel skupinu najlepších pilotov, najlepších mechanikov a vynikajúcich odborných pracovníkov. Odolnosť pracovného kolektívu sa ukázala v roku 1999, keď G. Palacka odstavil našu spoločnosť na deväť mesiacov. Vtedy sa prejavila vzájomná dôvera akcionárov, manažmentu a pracovníkov, nikto spoločnosť neopustil so zásadných dôvodov. Naopak, akcionári pracovníkov odmenili tým, že deväť mesiacov vyplácali pracovníkom plnú mzdu a takisto aj spoločnosť platila všetky
odvody.
Ďalšou úlohou bolo zabezpečiť prepravné a finančné toky. Po rozdelení Česko-Slovenska žiadna letecká spoločnosť nenasledovala ČSA. Už spomínaným nákupom troch ruských lietadiel sa podarilo naštartovať prepravné a finančné toky, vďaka tomu sa postupne vytvárali podmienky na rozvoj leteckej dopravy. S tým súvisí zámer vybudovať obchodné zastúpenia Slovenských aerolínií v zahraničí a zabezpečiť ďalší rast prepravných tokov cestujúcich, posilniť rozvoj cestovného ruchu, teda posilniť incoming turistov na Slovensko.
Za poslednú úlohu možno označiť úplný rozvoj pravidelnej leteckej dopravy s tým, že základné finančné prostriedky získané z nepravidelnej leteckej dopravy sa nerozdelia, je vysoko zisková, ale spoločnosť ich použije na financovanie pravidelnej leteckej dopravy, ktorá najmä v jej začiatkoch býva spravidla stratová. Takýmto spôsobom je zabezpečený ďalší rozvoj aj lietadlovej techniky. Už súčasný stav nasvedčuje, že kráčame presne v šľapajach pôvodného projektu. Postupným rozširovaným výkonov aj tzv. exportom dopravných služieb do zahraničia zvyšujeme objemy finančných výkonov, vytvárame podmienky na nákup ďalších lietadiel. Prvé lietadlo nového moderného typu Boeing 737-300 už máme, už funguje.
Z hľadiska akcionárskej štruktúry sa váš osobný vplyv v Slovenských aerolíniách značne oslabil. Akú protihodnotu ste získali za svoje ústupky?
Áno, očakáva sa, že po zvýšení základného imania bude mať štát nielen 90 % vlastníctva akcií, ale aj rozhodujúce právomoci v spoločnosti. Pokiaľ ide o moju osobu, vidím to takto: prišiel som s myšlienkou založiť Slovenské aerolínie, do projektu som osobne vložil prostredníctvom spoločností, ktoré som riadil, obrovské množstvo peňazí, a nielen do základného imania, ale aj do prevádzkových prostriedkov, a to aj formou prostriedkov úverovania spoločnosti. Ako predseda predstavenstva či predseda dozornej rady som zabezpečil rozvoj tejto spoločnosti. Dnes spoločnosť prepraví ročne takmer 200-tisíc cestujúcich a má vyše 1 mld. Sk tržby. Osobne som sa zasadil o to, aby sme vydržali krízové obdobie v roku 1999, keď sme deväť mesiacov prakticky nič nerobili – to som už spomínal – nerezignoval som a sústavne som odborne vysvetľoval a presadzoval tento projekt. Môj vplyv bol založený na presvedčení, že letecká spoločnosť má na jasných ekonomických základoch podporovať rozvoj leteckej dopravy v SR, a pokiaľ bude mať štát 90 %, budem rešpektovať silu tohto kapitálu. Je logické, že štát si vyberie svojich zástupcov do výkonných orgánov spoločnosti a takisto aj svojich zástupcov do zastupiteľských orgánov spoločnosti, teda do predstavenstva a dozornej rady. Pôjde však o to, aby členovia orgánov presadzovali napredovanie spoločnosti. Ak to bude tak, budem mimoriadne spokojný a šťastný, ak to tak nebude, urobíme kroky, „aby ľudia z titulu vlastníctva alebo držania“ nezneužili štátnu moc, aby sedem rokov budovanú leteckú spoločnosť niekto zbytočne nepoložil na kolená. Najmä nie teraz, keď sa mimoriadne úspešne rozvíja.
Očakávate, že sa v prípade návratu HZDS k moci znovu upevní vaše postavenie v Slovenských aerolíniách?
Ak hovoríme o rozvoji leteckej spoločnosti, vôbec nie je podstatné koho postavenie sa upevní v súvislosti s návratom, respektíve postavením akejkoľvek politickej štruktúry. Otázka rozvoja leteckej dopravy je univerzálnou otázkou rozvoja ekonomiky v našej krajine, v cestovnom ruchu a doprave ako takej. Ak tomu nebudeme venovať pozornosť, budeme naďalej zaostávať vo všetkých ukazovateľoch rozvoja spoločnosti. Doterajšie výsledky v rozvoji leteckej dopravy počas vládnutia súčasnej garnitúry ma presviedčajú o tom, že treba ísť úplne inou cestou a dosahovať ďaleko efektívnejšie výsledky z rozhodnutí, ktoré sú prijímané. To sú dôvody, prečo aj prípadné politické zmeny môžu priniesť úspešnejší ekonomický rast.
Ruské TU 154 M údajne nie sú vhodné na použitie pre vnútroštátnu leteckú dopravu v SR, pretože náklady na ich prevádzku prevyšujú príjmy. Čo s nimi budete robiť?
Pokiaľ ide o lietadlá TU-154M, nikdy sme ich neplánovali používať vo vnútroštátnej leteckej doprave. Chceli sme ich využiť na stredné vzdialenosti, najmä na charterové lety a naštartovanie prepravných tokov. Všetky tieto úlohy perfektne splnili a postupne časť z nich využijeme na export dopravných služieb. S jedným už lietame v Bulharsku pre bulharské aerolínie, v najbližšom období rozhodneme o ďalšom využití lietadiel. Ale až po skončení letnej turistickej sezóny. Tieto lietadlá postupne nahradia ďalšie.
Môžu po sprísnení hlukových noriem lietať TU 154 M do krajín EÚ?
Už pri ich konštruovaní pre Slovenské aerolínie sa pamätalo na všetky európske predpisy súvisiace s prevádzkou ruských lietadiel na západoeurópskych leteckých trhoch a s využitím západoeurópskych letísk. Úprava motorov a vybavenie týchto lietadiel nateraz zodpovedá všetkým normám EÚ. Navyše sú vybavené avionikou prekračujúcou mnohé normy, ktoré ešte len v roku 2003 prídu do platnosti a takisto sa budú dotýkať SR v oblasti leteckej dopravy pri vstupe do EÚ.
Budete dopĺňať letecký park o ďalšie menšie lietadlá?
Ak vychádzame z toho, že kríza, ktorú niektorí politici zavinili v Slovenských aerolíniách, pominula, môžeme hovoriť o ich ďalšom rozvoji. Postupne ich vybavíme lietadlami, ktoré nahradia TU 154 M. Budú to lietadlá Boeing 737-300. Prvé už máme, v najbližšom období plánujeme získať ešte dve, pretože na ich využitie máme nakontrahované kapacity. Pokiaľ ide o malé lietadlá, jednoznačne budeme pokračovať v pôvodnom zámere rozvoja Slovenských aerolínií: chceme kúpiť 2-3 päťdesiat- až sedemdesiatmiestne lietadlá typu JET. Časom ,,obslúžia“ trh v západnej Európe. Vrátime sa tiež k linke do Mníchova, ktorú sme už prevádzkovali, a priblížime slovenským, ale aj zahraničným cestujúcim ostatné destinácie. Predpokladáme, že v určitom časovom horizonte budeme mať 5 až 7 lietadiel a ročne prepravíme 400- až 500-tisíc cestujúcich, pretože podľa výskumov leteckého trhu v SR je to približne objem možností nášho trhu.
Až 86 percent vlaňajších výkonov ste urobili na nepravidelných linkách, tzv. charterových letoch. Čo to pre vašu spoločnosť znamená?
To, že sme v minulosti zabezpečovali viac nepravidelnú leteckú dopravu najmä pre dovolenkárov a cestovné kancelárie, svedčí o finančnom smerovaní našej spoločnosti. Je to predovšetkým využitie ekonomických možností trhu. Keby sme sa venovali len charterovej doprave, mohli by sme zisky z nej využiť pre akcionárske potreby. Akcionári však rozhodli o inom postupe, o komplexnom rozvoji leteckej dopravy. To znamená, že tržby, ktoré získame z nepravidelnej, teda charterovej dopravy, investujeme do pravidelnej dopravy. Takto získané finančné prostriedky použijeme na rozvoj leteckej dopravy vo všeobecnosti. Pretože rozvoj to nie je len otázka nepravidelných a pravidelných liniek, ale týka sa aj rozvoja humánneho kapitálu spoločnosti, vzdelávania pracovníkov spoločnosti, budovania materiálno-technickej základne, technickej vybavenosti, budovania obchodných štruktúr v zahraničí a investícií do marketingu.
Ako vidíte ďalší rozvoj leteckej dopravy v SR z pohľadu rozvoja Slovenských aerolínií?
Leteckú dopravu považujem za významný faktor rozvoja ekonomiky Slovenska. Pôjde predovšetkým o podporu rozvoja cestovného ruchu, najmä pokiaľ ide o dopravu turistov na Slovensko, potom o podporu priameho spojenia Slovenska s rôznymi zahraničnými destináciami s prioritou na tie, odkiaľ lietajú zahraniční podnikatelia a investori na Slovensko. Je to predovšetkým bavorská časť Nemecka, čiže Mníchov. Ďalšou destináciou z pohľadu záujmov pri zabezpečovaní prístupových procesov Slovenska do EÚ je Brusel. Ďalej je to spojenie s významnými západoeurópskymi centrami leteckej dopravy na prepojenie našich liniek na transkontinentálne lety. Výber bude teda fungovať podľa medzinárodných dohôd Slovenských aerolínií a SR.
Za mimoriadne dôležité považujem posilnenie technického zázemia leteckej spoločnosti na Slovensku, pretože na slovenských letiskách nie sú, predovšetkým v Bratislave, dostatočné hangárové vybavenia, technické zázemie na údržbu a opravy. V tom vidím aj ekonomické rezervy. Ďalej vidím vývoj slovenskej leteckej dopravy aj v rozvoji nákladnej leteckej dopravy a v zisku z nej a jeho uplatnení v civilnej leteckej doprave. Z pohľadu prvoradých záujmov slovenskej ekonomiky sa musí rozvíjať letecká doprava, a preto nepripúšťam, aby na náš trh prilietali prázdne lietadlá cudzích leteckých spoločností, tak ako tomu je doposiaľ. Cudzie letecké spoločnosti sa aj tak na našom chudobnom trhu sanujú a naše zostávajú oslabené. To nie je liberálny, ba ani rovnovážny trh. Predpokladám, že Slovensko by malo mať jedného významného leteckého dopravcu v praktickom konkurenčnom aj liberálnom trhu. Som presvedčený, že to môžu byť Slovenské aerolínie, kde bude mať štát 90 % a v budúcnosti sa týchto 90 % môže pretransformovať na určité finančné ústavy alebo silné podnikateľské skupiny. Avšak až potom, keď bude na tomto trhu jasné, ako sa odstráni korupcia a rôzne privilégiá, ktoré sa vytvárajú pre letecké spoločnosti aj zo zahraničia, ako sa zabezpečí stabilita v ekonomickom podnikaní. Tiež ako sa zabezpečí stabilita v stratégii Slovenska v ekonomike. Potom možno hovoriť o určitej privatizácii, no skúsenosti zo sveta jasne dokazujú, že 98 % štátov vlastne drží určitými formami svojho dominantného leteckého dopravcu a zabezpečuje rozvoj leteckej dopravy, respektíve služby leteckej dopravy. Na záver uvediem príklad, ktorý je známy aj v okolitých krajinách. Štátni úradníci lietajú na svoje časté služobné cesty na náklady daňových poplatníkov v ročnom objeme viac ako 1 mld. Sk. Provízie za nákup leteniek idú nevedno kam, len nie na rozvoj leteckej dopravy. Túto nerozumnosť treba začať okamžite odstraňovať, aby sa peniaze začali vracať tam, odkiaľ pochádzajú. Ďalší príklad je ešte hrozivejší. Za štátom nakúpené letenky sa získavajú „frequent fligher bonusy“. Tie prináležia nákupcovi letenky na získanie zliav pre ďalšie letenky. U nás takéto výhody, ktoré patria štátu, využívajú na súkromné účely štátni úradníci alebo ich rodinní príslušníci. V NSR pred dvoma týždňami za takéto ekonomické prešľapy začali padať politické hlavy. Je teda najvyšší čas, aby nastali ozajstné zmeny v leteckej doprave Slovenskej republiky.
Akcionárska a majetková štruktúra Slovenských aerolínií
– 34 % akcií vlastní štát prostredníctvom MDPT SR
– 36 % akcií vlastní Devín Group, s. r. o.
– 0,02 % akcií vlastní spoločnosť JAK
a ostávajúce akcie vlastní Wili, a. s. Po ďalšom zvýšení základného imania sa zmení štruktúra, kde 90 % bude vlastniť štát a 10 % ostatní akcionári.