Minister dopravy SR a vicepremiér pre ekonomiku Ivan Mikloš neschválil obstarávanie 35 ľahkých motorových jednotiek pre Železničnú spoločnosť (ZSSK), a.s. podľa doterajšieho výberového konania. Ako uviedol na štvrtkovej tlačovej besede, svojím rozhodnutím chcel predísť pochybnostiam o transparentnosti a korektnosti tendra na dodávku ľahkých vlakov. Stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) označil Mikloš za „obojaké“, zároveň tvrdí, že mu ÚVO rozhodovanie neuľahčil. Podľa úradu bola zvolená forma obstarávania – rokovacie konanie bez zverejnenia – oprávnená, na druhej strane však vzhľadom na niektoré preukázané porušenia zákona v predchádzajúcich súťažiach neopodstatnená.
Ako ďalej vysvetľoval minister dopravy, do úvahy prichádza opätovné vyhlásenie súťaže na dodávku ľahkých motorových jednotiek, za najprijateľnejšiu formu obstarávania považuje verejnú súťaž. Podľa jeho slov bol tiež neštandardný postup rezortu dopravy a kompetentných osôb v tendri. Tie mali podľa neho informácie o súťaži, ktoré v zásade mať nemali. Mikloš pripúšťa aj prípadné personálne dôsledky na ministerstve, na ich vykonanie však nemá kompetencie. Ako dodal, pravdepodobne do 6. decembra sa uskutočnia zmeny v personálnom obsadení Dozornej rady ZSSK.
Podľa informácií, ktoré agentúre SITA poskytla Generálna prokuratúra SR, sa na prokuratúre stanovisko ÚVO k obstarávaniu ľahkých vlakov pre ZSSK nachádzalo už v utorok. Pre prokurátora, ktorý sa prešetrovaním prípadu začne zaoberať, bude stanovisko úradu záväzné. Prokurátor preverí podozrenia z trestného činu, nebude však skúmať súlad postupu ZSSK so zákonom o verejnom obstarávaní.
O posúdenie zákonnosti tendra na základe podnetov predsedu vlády SR Mikuláša Dzurindu a Najvyššieho kontrolného úradu SR požiadala Generálna prokuratúra. V súvislosti s priebehom a výsledkom tendra, ktorý sa stal terčom kritiky účastníkov, ako aj viacerých verejných činiteľov, podal Dzurinda trestné oznámenie na neznámeho páchateľa pre údajnú korupciu.
Tender na dodávku 35 ľahkých motorových jednotiek pre ZSSK vyhralo v decembri 2001 konzorcium DMU-GTW, ktoré tvorí slovenská firma ŽOS Vrútky, a.s. a švajčiarska spoločnosť Stadler Busnang AG. V tendri konkurovala víťaznému konzorciu francúzska spoločnosť Alstom.
O rozhodnutí ministra dopravy Ivana Mikloša neschváliť obstaranie ľahkých motorových jednotiek pre Železničnú spoločnosť, a.s., (ZSSK) bude informovaná dozorná rada ZSSK a následne o ďalšom postupe rozhodne predstavenstvo spoločnosti. Pri svojom rozhodovaní bude rešpektovať názor ministerstva ako stopercentného akcionára spoločnosti. Pre agentúru SITA to povedal hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Minister dopravy a vicepremiér pre ekonomiku Ivan Mikloš neschválil obstarávanie 35 ľahkých motorových jednotiek pre ZSSK podľa doterajšieho výberového konania. Ako uviedol na štvrtkovej tlačovej besede, svojím rozhodnutím chcel predísť pochybnostiam o transparentnosti a korektnosti tendra na dodávku ľahkých vlakov. Stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) označil Mikloš za „obojaké“, zároveň tvrdí, že mu ÚVO rozhodovanie neuľahčil. Podľa úradu bola zvolená forma obstarávania – rokovacie konanie bez zverejnenia – oprávnená, na druhej strane však vzhľadom na niektoré preukázané porušenia zákona v predchádzajúcich súťažiach neopodstatnená.