Dôvodom nášho nesúhlasu s predmetným zákonom je jeho obsah, ktorý zásadným spôsobom deformuje podnikateľské prostredie na Slovensku a je jednostranne zameraný na podporu kumulovania finančných prostriedkov v neštátnom Recyklačnom fonde, bez ohľadu na reálne záujmy občanov Slovenska. Vo vyhlásení sa ďalej píše: Prijatý zákon nerešpektuje technické, ekonomické a ani časové predpoklady k naplneniu všetkých jeho ustanovení.
Z viacerých zásadných nedostatkov zákona o obaloch upozorňujeme na nasledovné:
Aj v prípade, že výrobcovia obalov splnia záväzné recyklačné limity stanovené na zber, separovanie a recykláciu odpadov z obalov (v súlade so smernicami EÚ), musia povinne platiť do Recyklačného fondu aj za obaly nad rámec záväzných limitov,
Realizácia ustanovení zákona o zálohovaní nevratných obalov (z jogurtov, horaliek, fľašiek , cukríkov…) spôsobí kolaps obchodu, ktorý nie je schopný vytvoriť zákonom stanovené podmienky na zber, separáciu a evidenciu odpadu. Napriek tomu, že už dnes je zrejmé, že zálohy sa budú uplatňovať iba pre vybrané obaly, zákonodarca v rozpore s princípmi trhovej ekonomiky nedefinuje o ktoré obaly pôjde, ani výšku záloh a prenáša túto zodpovednosť bez definovania akýchkoľvek kritérií na Ministerstvo životného prostredia SR,
Článok II. zákona o obaloch, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 o odpadoch, zakladá možnosť neobmedzene nakladať s prostriedkami neštátneho Recyklačného fondu, keď v § 63 odsek 4 stanovuje že: „Výdavky na správu Recyklačného fondu, okrem nákladov za vedenie bankových účtov a za bankové služby a nákladov na materiálno-technické vybavenie fondu, nesmú prekročiť tri percentá ročných príjmov z predchádzajúceho roka.“ Súčasne, na podporu zníženia spoločenskej kontroly nad využívaním prostriedkov fondu ukladá zákon o obaloch v § 65 odseku 2 Recyklačnému fondu viesť účty v komerčných bankách a nie tak ako to bolo doteraz v Národnej banke Slovenska.
Vychádzajúc z analýzy schváleného zákona o odpadoch konštatujeme, že zákon je svojím obsahom zameraný proti záujmom občanov a podnikateľov Slovenska, a bude slúžiť na presadenie záujmov úzkych lobistických skupín prepojených na Recyklačný fond, v ktorom sa kumulujú obrovské finančné prostriedky (cca 3 mld. Sk ročne) vyzbierané prostredníctvom obchodu a priemyslu od občanov Slovenska.
NÁVRH RIEŠENIA PROBLEMATIKY ODPADOV Z OBALOV
Výrobcovia obalov, vrátane výrobcov používajúcich vyrobené obaly na balenie a plnenie svojich výrobkov, svojím návrhom na zber, separovanie a recykláciu odpadov z obalov plne rešpektujú smernicu 94/62/EC o obaloch a odpadoch z obalov, ktorá ponecháva členským krajinám EÚ voľnosť pri výbere systému hospodárenia s odpadom z obalov, za podmienky, že systém hospodárenia s odpadom neovplyvňuje podmienky hospodárskej súťaže v krajine.
Smernica stanovila pre všetkých 15 členských štátov Európskej únie ciele zhodnotenia vo výške minimálne 50% a maximálne 65% hmotnosti odpadov z obalov, ako aj ciele recyklácie vo výške minimálne 25% a maximálne 45% hmotnosti všetkých obalových materiálov, pričom z každého obalového materiálu je potrebné recyklovať minimálne 15% hmotnosti. Krajiny pristupujúce do EÚ by mali tieto ciele splniť do 5 rokov od zahrnutia Smernice do národnej legislatívy.
Slovenskí výrobcovia sa k tomuto záväzku hlásia!
Smernica však nestanovuje spôsob dosiahnutia cieľov zhodnotenia odpadov z obalov. Z toho dôvodu sa pri jej uplatnení v rôznych krajinách zohľadnili lokálne podmienky a v rámci krajín EÚ vzniklo viacero systémov.
Všetky systémy majú však určité spoločné charakteristiky. Zo skúseností zo štátov EÚ je zrejmé, že prevencia vzniku odpadov a lepšie zhodnotenie odpadov z obalov sú dosahované vtedy, ak sú v systéme v spolupráci s obcami priamo zapojení výrobcovia obalov (vrátane baličov a plničov) a obchod.
Navrhujeme, aby zodpovednosť za zber a zhodnotenie odpadov z obalov na Slovensku mal okrem obcí aj priemysel vyrábajúci a používajúci obaly. V žiadnom prípade však nie umelo a v rozpore s trhovými princípmi vytvorený Recyklačný fond.
Nami navrhovaný systém, budovaný na vzájomnej spolupráci obcí a priemyslu umožní transparentné smerovanie prostriedkov na obce s cieľom dosiahnuť zákonom stanovené ciele zberu a recyklácie odpadov z obalov. Tento návrh je v súlade s reformou verejnej správy, prostredníctvom ktorej sa presúvajú kompetencie na obce, čo v konečnom dôsledku znamená vrátenie prostriedkov občanovi – spotrebiteľovi.
Z uvedených dôvodov žiadame, aby slovenská odpadová a obalová legislatíva:
Umožnila slovenskému priemyslu prevziať, v spolupráci s obcami, zodpovednosť za zber, separovanie a zhodnotenie odpadov z obalov,
Jednoznačne definovala práva a povinnosti zodpovedných osôb,
Jednoznačne definovala ciele zberu a zhodnotenia odpadov z obalov v súlade s obalovou smernicou EÚ,
Vypustila problematiku obalov a odpadov z obalov zo zákona o odpadoch