Novoposkytnuté štátne záruky by v tomto roku, na rozdiel od minulého roka, nemali prekročiť schválený limit. Na tento rok by to malo byť 27,5 mld. Sk. Podľa podpredsedu úverového a záručného výboru a súčasne štátneho tajomníka ministerstva financií Vladimila Podstránskeho, zatiaľ je otázna plánovaná garancia v objeme 8,6 mld. Sk pre Slovenské elektrárne (SE).
Úrad pre štátnu pomoc zatiaľ nedal súhlas s poskytnutím záruky pre SE, pričom už vlani odmietol súhlas s časťou garancií pre túto spoločnosť. Argumentoval pritom že elektrárne už nie sú podnik v núdzi. Ako V. Podstránsky povedal, ani v záručnom výbore nepanuje jednoznačný názor, či by sa mala vláda zaručiť za úvery elektrární, keď tie v tendroch na dva rozvodné energetické závody deklarovali, že v prípade úspechu sú schopné zabezpečiť finančné krytie.
Riešenie pre SE do budúcnosti vidí v ich čiastočnej privatizácii, kedy by nový investor prevzal na seba aj časť úverov so štátnou zárukou a splácal ich. Rovnako by sa mala Podstránskeho riešiť aj zadlženosť železníc. Vláda by sa aj v tomto roku mala v najväčšej sume zaručiť práve za Železnice SR a Železničnú spoločnosť (ZSSK) a to v celkovom objeme 16,2 mld. Sk. Väčšina z nových úverov by pritom mala smerovať na revolvovanie splatných starších pôžičiek, na ktorých splácanie železnice nemajú. „Ak by sa v budúcnosti ZSSK čiastočne privatizovali, zo získaných peňazí by sa mohla uhradiť časť úverov so štátnou garanciou a nový strategický majiteľ by zabezpečil aj lepšiu efektívnosť podniku,“ dodal. V súčasnosti podľa neho neexistuje iný prijateľný mechanizmus, okrem štátnych záruk, ako zadlženosť železníc riešiť.
Okrem uvedených by sa mal štát v tomto roku zaručiť aj za spoločnosť Metro v objeme 0,4 mld. Sk za úver na ekologický projekt súvisiaci s výstavbou mesta Košická. Rovnaká suma by mala smerovať do Slovenskej záručnej a rozvojovej banky, za úvery do oblasť životného prostredia by mal štát prevziať záruky v sume 0,9 mld. Sk a vo výške 1 mld. Sk za úvery na proexportné projekty.