Len nedávno prebehla tlačou informácia o tom, že Burza cenných papierov v Bratislave od mája vylúčila z obchodovania 318 akciových emisií viac ako 300 spoločností. Dôvodom je neplnenie si informačných povinností emitentov, ktorí nedoručili na burzu polročné výsledky k 30.júnu 2001. Burza z tohto dôvodu 17 októbra pozastavila obchodovanie s emisiami emitentov, ktorí porušili zákon, na tri mesiace. Niektorí emitenti si informačnú povinnosť splnili a burza obchodovanie s ich akciami obnovila. Po uplynutí lehoty burza obnovila obchodovanie so všetkými predtým „pozastavenými“ emisiami, nakoľko v zmysle ustanovení zákona o burze a tiež podľa stanoviska Úradu pre finančný trh má burza povinnosť zabezpečiť obchodovanie so všetkými emisiami, ktoré boli pôvodne vydané ako verejne obchodovateľné, do 30. apríla 2002. K problematike sa vyjadrilo predstavenstvo OSMA.
Po spomínanom termíne už nič nebránilo burze vyradiť emisie akcií tých emitentov, ktorí porušili ustanovenie zákona a nezaslali správu o hospodárení Úradu pre finančný trh a príslušným trhom ( BCPB, príp. RMS). Čo to v praxi znamená pre akcionárov týchto spoločností? Doteraz boli ich akcie z vôle zákona verejne obchodovateľné a tak mohli byť prevádzané len prostredníctvom verejných trhov – Burzy cenných papierov a do 31.12.2001 RM Systému slovakia, od 1.1.2002 namiesto RMS funguje SBCP ( Slovenská burza cenných papierov). Väčšina akcií z prvej vlny kupónovej privatizácie, včítane akcií investičných fondov sa dala obchodovať na obidvoch trhoch. Ich akcionári nemali teda technický problem s ich predajom, prípadne nákupom. Počet obchodných miest RM Systému, prípadne obchodných miest bánk ako obchodníkov s cennými papiermi – členov BCPB bol dostatočný na užívateľsky pohodlné nakladanie s majetkom akcionárov – akciami. Otázka skutočnej šance na predaj väčšiny z týchto titulov z dôvodu neexistencie reálneho dopytu na trhu je o niečom inom. Po 1. máji sa akcie spomínaných vyše 300 vyradených spoločností dajú v zmysle nového zákona o cenných papieroch a investičných službách prevádzať len prostredníctvom prepážok Strediska cenných papierov. Netreba zdôrazňovať, že tento spôsob je podstatne menej pohodlný a je obmedzujúci pre akcionárov, ktorí nemajú dostupné najbližšie pracovisko SCP. Kto teda zapríčinil sťaženie nakladania s majetkom akcionárov ? V prvom rade sú to členovia predstavenstiev spoločností, ktoré si neplnia zákonom stanovené povinnosti. Nie je problém vyhľadať si ich mená na internetovej stránke www.orsr.sk. Otázkou zostáva, či existuje možnosť ich postihu. V minulosti orgán dozoru nad kapitálovým trhom, či už ministerstvo financií alebo neskôr Úrad pre finančný trh zvykol ukladať sankcie za neplnenie si informačnej povinnosti s rôznou intenzitou. Záviselo to od príslušného zodpovedného úradníka, ktorý mal agendu na starosti. Istý čas prevládli aj také názory, že sankcionovanie desiatok, či stoviek emitentov vlastne nemá význam, vraj ich to zbytočne zaťažuje a že vraj ich akcie aj tak nepatria na trh. Fakt, že štát prostredníctvom svojich orgánov by mal zabezpečovať vymáhateľnosť práva v prospech občanov, zostal akosi na vedľajšej koľaji. A tak z roka na rok si čoraz viac akciových spoločností neplnilo informačnú povinnosť a skoro nič sa nedialo. A nakoniec sa mohli nezodpovední štatutári potešiť zo znenia novelizovaných zákonov. Veď stačí jednoducho neplniť požiadavky zákona a akcie budú vyradené z burzy. Aj to málo, čo sa dalo dozvedieť v Burzových novinách napríklad z kurzového lístka ( prevody balíkov akcií na burze, informácie Strediska cenných papierov a pod.) už niet kde hľadať a tak emisie desiatok a stoviek akcií upadnú úplne do zabudnutia. A tisíce drobných akcionárov? Nech sa postarajú o seba.
Postoj kompetentných orgánov, poväčšine ignorujúci situáciu státisícov drobných akcionárov svedčí o nedostatočnom plnení si úloh v tejto oblasti.
Ochranné spoločenstvo minoritných akcionárov sa otvoreným listom pýta Ministerstva financií (zodpovedné za tvorbu legislatívy) a Úradu pre finančný trh (zodpovedný za dozor nad kapitálovým trhom) na ich názor na danú problematiku a ich prípadné ďalšie kroky.