Trendy v krajinách, ktoré sa rozhodli pre integrovaný dohľad nad finančným trhom dokazujú, že inštitucionálna integrácia dohľadu nad finančným trhom prinesie nielen väčšiu flexibilitu a schopnosť adaptovať sa na zmeny podmienok na finančných trhoch, ale v konečnom dôs1edku aj redukciu nákladov. Vzhľadom na jednoznačné výhody integrovaného systému dohľadu nad finančným trhom je najvhodnejším riešením inštitucionálneho usporiadania dohľadu nad finančným trhom na Slovensku vytvorenie jedného centrálneho regulátora finančného trhu, uvádza sa v predkladacej správe ku Koncepcii integrácie dohľadu nad finančným trhom, ktorú prerokovala vláda SR. FINI uverejňujú dokument v sekcii Analýzy a dokumenty v znení, ako je publikovaný na internetovej strane vlády SR. Keďže časť odbornej verejnosti nepovažuje integráciu dohľadu v súčasnosti za aktuálnu, FINI privítaju aj polemické názory na túto problematiku.
Slovenská republika počnúc rokom 1999 vytvorila viaceré legislatívne, ale aj inštitucionálne podmienky pre kontinuálne zjednotenie dohľadu nad celým finančným trhom, ktorých implementácia vytvára podmienky už v roku 2002 pre vecnú spoluprácu orgánov dohľadu nad finančným trhom, teda bankového dohľadu Národnej banky Slovenska a Úradu pre finančný trh. V rámci legislatívnej činnosti dochádza totiž k zjednocovaniu procedúr výkonu dohľadu nad jednotlivými segmentmi finančného trhu. V prípade všetkých inštitucionálnych zložiek finančného trhu bude zabezpečovaný dohľad nielen na individuálnom, ale aj na konsolidovanom základe, dochádza tiež k zjednocovaniu povoľovacích procedúr, ako aj oprávnení orgánov dohľadu voči kontrolovaným subjektom. Súbor návrhov rekodifikácie zákonov, ktoré upravujú oblasť finančného trhu vytvára veľmi široký priestor pre úzku spoluprácu a dokonca aj súčinnosť Národnej banky Slovenska, ktorá vykonáva bankový dohľad s Úradom pre finančný trh, v ktorého pôsobnosti je vykonávanie dohľadu nad kapitálovým trhom a poisťovníctvom. Cieľom týchto legislatívnych zmien je predovšetkým zvýšiť funkčnosť a účinnosť činnosti orgánov dohľadu nad finančným trhom.
Okrem toho problematiku súčinnosti medzi Úradom pre finančný trh a Národnou bankou Slovenska rieši aj zákon o dohľade nad finančným trhom, ktorý nadobudne účinnosť 1. apríla tohto roku. Podľa tohto zákona totiž ÚFT je povinný poskytovať NBS na účely bankového dohľadu podklady a informácie, o ktoré NBS požiada. Zároveň je ÚFT povinný upozorniť NBS na nedostatky, ktoré zistí v súvislosti s jeho činnosťou a ktorých riešenie patrí do kompetencie NBS. To isté platí podľa zákona o bankách aj pre NBS vo vzťahu k súčinnosti s ÚFT. Zároveň je potrebné uviesť, že zákon o dohľade nad finančným trhom umožňuje upraviť podrobnosti o postupe súčinnosti medzi ÚFT a NBS písomnou dohodou o vzájomnej spolupráci. Dohoda môže napríklad riešiť aj vytvorenie orgánu, ktorý by tvorili zástupcovia NBS a ÚFT a ktorého cieľom by bolo vyhodnocovať súčinnosť oboch orgánov dohľadu a navrhovať riešenia na jej zefektívnenie. Prehlbovanie spolupráce medzi NBS sa ÚFT sa nepochybne prejaví aj tým, že v orgánoch ÚFT, a to v Dozornom výbore a Rade ÚFT bude mať zastúpenie aj NBS.
Po implementovaní uvedených vecných predpokladov zjednotenia oboch orgánov dohľadu, a to aj v nadväznosti na zákon o dohľade nad fiančným trhom, ktorý vytvoril podmienky pre personálne prepojenie NBS s ÚFT, nastal čas pre pokračovanie rozhodovacieho procesu o výbere optimálneho modelu inštitucionálneho usporiadania dohľadu nad finančným trhom na princípe ich inštitucionálnej integrácie.
V súčasnom období však ešte nie sú činnosti a úroveň oboch regulačných orgánov vo vzájomnom súlade. Zatiaľ čo bankový dohľad bol budovaný v rámci NBS od roku 1993, Úrad pre finančný trh vznikol až v roku 2000, takže základné rozdiely medzi oboma orgánmi sú predovšetkým v technickej infraštruktúre, ale aj v spôsobe, rozsahu a kvalite zberu údajov a informácií, ako aj v ich vyhodnocovaní. Výhodou bankového dohľadu v rámci NBS sú tiež ustálenejšie legislatívne podmienky pre jeho činnosť a právna úprava umožňujúca vydávať Národnej banke Slovenska podzákonné regulačné normy.
Zákonom o dohľade nad finančným trhom, ktorý nadobudne účinnosť dňom 1. apríla 2002 dôjde k zvýšeniu úrovne nezávislosti činnosti a konania Úradu pre finančný trh, pričom v samotnom správnom konaní sa postupy úradu priblížia postupom v NBS a napríklad v prípade oddelenia prvostupňového od druhostupňového rozhodovania tento zákon vhodnejšie upravuje nezávislosť prvostupňového a druhostupňového rozhodovania.
Ako príklad nezávislého rozhodovania v prvom stupni možno uviesť to, že generálny riaditeľ ÚFT, ktorý riadi útvar v rámci prvostupňového konania nie je personálne ani finančne závislý od Rady ÚFT, ktorá rozhoduje v rámci druhostupňového konania.
Z dôvodu efektívneho riadenia procesu integrácie dohľadu nad finančným trhom je potrebné, aby tento proces riadila Koordinačná komisia, ktorá by pozostávala zo zástupcov Ministerstva financií SR, Národnej banky Slovenska a Úradu pre finančný trh. Jej úlohou by bolo koordinovať proces prípravy integrácie dohľadu nad finančným trhom z hľadiska prípravy legislatívnych, vecných a inštitucionálnych podmienok.