ČLÁNOK




Zavedenie eura odhaľuje cenové rozdiely v rámci eurozóny
4. januára 2002

Po zavedení eurohotovosti v krajinách Európskej menovej únie (EMÚ) vyšli najavo značné cenové rozdiely medzi jednotlivými krajinami. Napríklad plechovka Coca-Coly stojí vo Fínsku trojnásobne viac ako v Španielsku, pričom Big Mac v reštauráciách McDonald’s je v Helsinkách dvojnásobne drahší ako v Aténach. Štandardný francúzsky automobil je kdekoľvek v eurozóne lacnejší ako vo Fínsku. Zavedenie nového platidla teda umožnilo spotrebiteľom väčší prehľad v rámci pohybov cien a ich rozdielov.

Ekonómovia upokojujú, že odhalenie rozdielu cien medzi krajinami eurozóny by nemalo viesť k cenovému kolapsu. Existujú totiž dôvody, prečo cenové rozdiely existujú, a prečo v budúcnosti pretrvajú. Patria medzi ne faktory, ktoré determinujú ceny, ako dane, pracovné náklady, dopravné náklady a tvrdosť konkurencie. Okrem toho sa neočakáva, že by spotrebitelia cestovali z jednej krajiny do druhej s cieľom lacnejšie nakupovať tovary každodennej spotreby. Podľa analytikov bude tendencia vzájomnej konvergencie cien, neočakáva sa však ich absolútne zjednotenie. Flexibilitu cien obmedzuje aj existencia národných monopolov.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

18. 11. 2024

USD 1,055 0,003
CZK 25,282 0,004
GBP 0,836 0,001
HUF 408,700 1,470
CAD 1,487 0,001

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS