Ako sa dá reagovať na spomalenie rastu ekonomiky, rast nezamestnanosti, hrozbu teroristických aktov a na vojnu proti terorizmu? Samozrejme, že si treba kúpiť drahé auto!
To si myslia mnohí Američania. V októbri tohto roku predajne automobilov v USA opustilo 1,73 milióna nových strojov. Ak by sa zachovala táto rýchlosť predaja, za rok by si do nového automobilu sadol každý desiaty Američan. Tvrdí to denník Wall Street Journal Europe.
Pozrime sa však čo sa deje. Objem predaja hospodárnych modelov, ktoré zvyčajne idú na odbyt v čase spomalenia ekonomiky, bol minimálny. Predaj drahých automobilov, medzi ktoré patria terénne vozy a športové modely, dosahuje vrchol. Napríklad predaj kabrioletu Chrysler Sebring je trojnásobne väčší ako v októbri roku 2000.
Hlavnou príčinou boomu predaja automobilov v USA boli masívne marketingové kampane amerických výrobcov. Po októbrových teroristických útokoch mnohí z nich ponúkajú bezúročné pôžičky na kúpu ich produkcie. Príčina nie je len v tom. Marketingové akcie spojné so zľavami sa netýkali mnohých populárnych modelov. Mnohí Američania sa rozhodli pre kúpu automobilu preto, lebo sú presvedčení o rýchlej obnove amerického hospodárstva, alebo aj preto lebo sa považujú za vlastencov a kúpou automobilu sa snažia podporiť domácu ekonomiku.
Okrem toho mnohí Američania si uvedomili, že život je veľmi krátky a to, že sú pominuteľní.
Je zaujímavé, že počas predchádzajúcich ekonomických kríz sa Američania správali úplne inak. Keď sa v strede sedemdesiatych rokov objavila ropná kríza, spotrebitelia rýchlo presedlali na hospodárne modely automobilov. Spomalenie rastu americkej ekonomiky v rokoch 1991 až 1992 viedlo k značnému poklesu predaja automobilov. Tentoraz sa výrobcovia snažia udržať v takom stave, aby predaj automobilov neklesol.
Programy predaja automobilov cez bezúročné pôžičky, ktoré nie sú pre automobilky nejlacnejšie, sa čoskoro skončia a vystriedajú ich iné stimuly. Chrysler napríklad už teraz ponúka záruku pre motor na sedem rokov, alebo na 100 000 prejazdených míľ. Podobné ponuky vedú k prudkému rastu objemu predajov exkluzívnych modelov. Napríklad automobilka Chrysler málokedy ponúka zľavy na kúpu kupé Chevrolet Corvette. Keď sa tento model dostal do programu bezúročných pôžičiek, objem jeho predaja stúpol o 60%.
Niektoré automobily sa predávajú aj bez rôznych programov na podporu predaja. Objem predaja automobilov Subaru a Honda sa v USA v októbri zvýšili o 10%. O 20 % stúpol predaj automobilov BMW, ktorých cena prevyšuje v USA 50 000 USD. Predávajúci tvrdia, že klienti platia nielen za automobily, ale aj za drahé doplnky.