ČLÁNOK




Podnikateľ v oblasti internetu, ktorý splnil sľuby
8. októbra 2001

Keď v marci minulého roku odpovedal na otázky súčasných novinárov súčasný generálny riaditeľ internetovej spoločnosti Priceline.com 58 ročných Richard Braddock sľúbil, že spoločnosť bude zisková v prvej polovici roku 2001. Pre oblasť internetu je to síce nepravdepodobné. ale jeho prognózy sa naplnili.

Bez ohľadu na tragický osud, ktorý postihol mnohé internetové spoločnosti, bez ohľadu na skeptické predpovede odborníkov, ktorí chceli predpokladali rýchly koniec a chystali sa na smútočné obrady, Priceline nie je už stratovou firmou.

Hospodárenie firmy nebolo začiatkom tohto roku ziskové, ale podľa výsledkov za prvý polrok, Priceline dosiahla zisk 11,7 mil. USD, alebo 0,06 USD. Hospodárske výsledky oveľa viac prekonali predpovede analytickej firmy First Call, ktorá rpedpokladala, že zisk nebude väčší ako 0,01 USD na jednu akciu. Tržby firmy dosiahli 364,8 mil. USD a boli o 21% vyššie ako predpokladali analytici.

Spoločnosť vznikla v marci 1996 a založil ju známy podnikateľ v oblasti internetu Jay Walker, ktorý ju spočiatku aj viedol. Najprv do nej investovalo niekoľko súkromných investorov. Pri vzniku spoločnosti sa Walker riadil myšlienkou, že cenu by mal určovať kupujúci. Myšlienka fungovala jednoducho. Klient mal možnosť v sieti umiestňovať objednávky na letenky, ubytovania v hoteloch, prenájom automobilu. Cenu si určoval kupujúci. Firma nachádzala možnosti, ktoré by mu vyhovovali.

Pre investorov to bola zaujímavá myšlienka, v apríli 1998 Piceline predala prvú letenku, ktorej cenu určil kupujúci. Za prvé tri mesiace fungovania na trhu, tržby spoločnosti dosiahli 10 mil. USD.

Mesiac august sa stal pre firmu osudový. Okrem toho, že spoločnosť dostala 4. augusta 1998 ďalšiu investičnú injekciu od General Atlantic Partners, 11. augusta získala patent na spôsob obchodu v oblasti elektronického podnikania, kde klient určuje cenu. V tom istom mesiaci sa stalo známe, že firma predala od začiatku svojej pôsobnosti cez sieť 50 000 leteniek. V závere mesiaca zakladateľ firmy Jay Walker oznámil, že generálnym riaditeľom firmy sa stane Richard Braddock, dosť známa osobnosť v americkom podnikaní.

„Rick Braddock je jedna z hviezd amerického podnikania,“ povedal Walker predstavujúc nového riaditeľa. „To čo som sa stihol dozvedieť o Priceline ma presvedčuje, že spoločnosť má obrovský potenciál. Priceline zaviedla principiálne nový model podnikania, v ktorom sa úspešne skrížil nový prístup k použitiu internetu a novátorské metódy marketingu. Model ponúka výhody nielen kupujúcim, ale aj predávajúcim. Našou úlohou bude v budúcej etape rozšíriť sortiment tovarov a služieb, ktoré začneme predávať pomocou tohto modelu,“ reagoval Braddock.

Richrad Braddock vyrástol v Oklahoma City. V roku 1963 skončil Dartmunt college a získal diplom historika. V jednom zo straších ročníkov vstúpil do „fí-beta-kappa“, najstarší spolok štidentov a absolventov, ktorý vznikol v roku 1776. V roku 1965 získal diplom MBA Harvard school of Business.

Od 1973 do 1992 Richard Braddock zastával rôzne funkcie vo vedení Citicorp. V rokoch 1990 až 1992 bol výkonným riaditeľom a prezidentom Citibank, základnej spoločnosti Citicorp. V roku 1992 odišiel z finančnej spoločnosti a stal sa generálnym riaditeľom firmy strednej veľkosti Medical Containment Services, ktorá poskytuje zdravotnícke služby. Braddock sa tu nohrial dlho, alebo firmu predali korporácii Merck.

V tom čase sa z Braddocka stal investor a bol členom predstavenstiev celého radu technologických firiem. Od septembra 1996 po august 1997 pracoval ako špeciálny konzultant britskej spoločnosti General Atlantic Partners kde počul o Priceline. Braddock vložil peniaze do vytvorenia novej perspektívnej firmy a stal sa členom predstavenstva Priceline.

„Od tých čias ako som odišiel zo Citibank, snažil som sa pracovať v oblastiach s vysokým potenciálom rastu. Postupne ma začala priťahovať oblasť vysokých technológií, kde sú ukazovatele rastu zvlášť jasné. Okrem toho, najväčšie perpsektívy majú v prvom rade nie veľké firmy. Priceline sa pokúša vytvoriť principiálne nové vzťahy medzi predávajúcim a kupujúcim. Kupujúcim sa páči, že cenu hovoria oni.“

C marci 199, len 11 mesiacov po začiatku svojej činnosti, Priceline umiestnila na verejných trhoch svoje akcie (IPO- Initial Public Offering). V prvý deňo obchodovania cenu jednej akcie vyletela zo 16 USD na 69 USD. Koncom roku 1999 sa jedna akcia Priceline predávala po 162 USD: Podľa výsledkov za rok 1999 podľa kalkulácií týždenníka Forbes, sa Richard Braddock dostal do zoznamu 400 najbohatších američanov.

Však v tom istom roku sa začali ozývať prvé poplašné správy. V tom čase keď akcia stála 162 USD a trhová kapitalizácia dosiahla 23 mld. USD, príjmy spoločnosti neprekračovali desiatky miliónov USD. Klienti sa začali sťažovať, že spoločnosť často nemôže splniť objednávky. Okrem toho Priceline utratila veľa peňazí na reklamu a vytvorenie počítačových systémov. Za prvý rok existencie mala spoločnosť straty 114 mil. USD.

Investori sa rozhodli, že budú skúmať príjmy firmy. Po ich rozhodnutí ceny akcií klesli o viac ako 99% a stáli 1,06 USD. V marci 2000 sa firma nachádzala vo vážnej kríze. Avšak samotný Braddock vždy hovoril, že nepochybuje o úspechu pre neho drahej firmy. V jednom z rozhovorov, ktoré poskytol v krízovom období Braddock povedal: „Priceline má kolosálny potenciál. Nepochybujeme o tom, že spoločnosť dosiahne moliónové obraty. Okrem toho, dali sme presne vedieť o tom, že sa budeme snažiť doiahnuř rentabilitu. Každý kvartál budeme znižovať straty.“

V novembri 2000 spoločnosť uskutočnila reštrukturalizácia a znížila počet pracovníkov o 16%, teda prepustila 90 zamestnancov z 535. O mesiac neskôr firmu opustilo ďalších 48 zamestnancov. Znížil sa sortiment ponúkaných služieb. Vo februári 2001 spoločnosť uverjenila výsledky hospodárenia v poslednom štvrťroku predchádzajúceho roku. Zisk predstavoval 228,2 mil. USD. Podľa výsledkov hospodárenia za prvý polrok sa firma stala jedným z najziskovejších internetových podnikov.

V súčasnosti sa ozývajú skeptické hlasy, ktoré pochybujú o tom, že firma je schopná dosiahnuť predchádzajúce tempo rastu, čím by bola opodstatná jej kapitalizácia prevyšujúca 1,7 mld. USD. Bez ohľadu na nedávne výsledky, zatiaľ nebola zverejnená prognóza na štvrtý štvrťrok. Richard Braddock analytikom povedal, že najväčší potenciál rastu vidí v sprostredkovaní prenájmu automobilov a zabezpečení ubytovania v hoteloch, ale nie v oblasti predaja leteniek.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

20. 12. 2024

USD 1,039 0,001
CZK 25,121 0,006
GBP 0,830 0,005
HUF 414,180 1,870
CAD 1,495 0,002

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS